eL-MahDi
"The Rising Empire"

Jom Merotan!

Hukuman rotan di sekolah akan dikuatkuasakan kembali bagi membendung masalah disiplin pelajar, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong. Beliau memberitahu Dewan Negara di sini, hari ini, bahawa perkara itu diputuskan dalam Mesyuarat Lembaga Disiplin Kementerian Pelajaran pada 17 Mac lalu.

Bagaimanapun, kebenaran untuk merotan pelajar hanya akan dibenarkan kepada pihak tertentu sahaja dan mempunyai prosedur khusus yang perlu diikuti. Ia termasuk soal mengenai siapa yang boleh diberikan kuasa merotan di samping ibu bapa akan dimaklumkan terlebih dulu, bila hukuman akan dijalankan. "Kementerian berharap tindakan yang akan dilaksanakan ini akan dapat mengurangkan kes disiplin pelajar dan memberi kesedaran kepada ibu bapa tentang peri laku anak mereka di sekolah," katanya.

Ini membuktikan bahawa beberapa tindakan untuk memansuhkan dan menghapuskan tindakan merotan sebagai pengajaran kepada murid dan anak-anak adalah kembali dan relevan. Pada hemat saya, tindakan merotan ini perlu bagi mendidik pelajar supaya terdidik dari segi rohani dan jasmani. Cuma mungkin bagi ibu bapa zaman kini yang mungkin tidak dapat melihat keberkesanannya kepada anak-anak yang merasakan tindakan ini sebagai luput dan basi.

Ini juga sebenarnya sebaris dengan apa yang telah disarankan Nabi iaitu 'pukullah anak kamu sedari kecil' supaya dia menjadi seorang insan yang berguna. InsyaAllah..
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers