eL-MahDi
"The Rising Empire"

1-1

Calon Pas, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dengan rasminya memenangi pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang dengan memperoleh majoriti 2,789 undi mengalahkan dua pencabarnya daripada Barisan Nasional (BN) dan Bebas. Bekas Menteri Besar Perak itu memperoleh 21,860 undi, manakala calon BN, Ismail Saffian (19,071) dan calon Bebas, Kamarul Ramizu Idris (62).

Ini adalah kali kedua Pas memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang, yang sebelum ini merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN) sejak kawasan Parlimen itu diwujudkan pada 1986. Pas buat kali pertama memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang pada pilihan raya umum 8 Mac tahun lalu apabila calonnya Roslan Shaharum menewaskan calon BN, Datuk Abdul Azim Mohd Zabidi dengan majoriti 1,566 undi.

Pengumuman keputusan pilihan raya itu dibuat oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Datuk Mahmod Mursidi tepat jam 9.39 malam di pusat penjumlahan undi di Dewan Majlis Perbandaran Taiping (MPT), di sini. Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandang, Roslan Shahrom daripada Pas pada 9 Februari lalu. Pada pilihan raya umum 2008 lalu, Roslan menang dengan majoriti 1,566 undi mengalahkan M Murganan (Bebas) dan Datuk Seri Abdul Azim Mohd Zabidi (BN).

Kemenangan PAS ini diikuti selepas pengistiharan kemenangan Calon BN di pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Air, Malcom Mussen Lamoh, 49, yang menang dengan majoriti 1,854 undi.

Dengan kedua-dua keputusan rasmi ini, maka BN dan PR masing-masing telah memperolehi satu mata. Hanya tinggal keputusan bagi pilihan raya DUN Bukit Selambau sahaja yang tidak diumumkan secara rasmi. Perkembangan seterusnya akan saya bawakan setelah diketahui keputusannya.
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers