eL-MahDi
"The Rising Empire"

Cinta ku Cinta mu..

11/27/2010 12:13:00 PM
Lama x menulis..

Pelbagai arena n acara belaku sepanjang hidup ini..sejak x menulis..suka duka kehidupan berlaku..dapat kerja..mcm2 event buat di UTP..berjalan2..tunang..kawin..paling sedih,kehilangan insan tersayang di dunia..sedih rasanye..tp xnk cite tu dulu..cite psl kehilangan insan tersebut akan ada dlm post len..nk update psl hal2 sblm tu..

Sjak last tulis hr tu, dh lebih 10 bln x menulis..yg ada update, dlm ‘muka buku’ je..tu pn buka tutup..kalo ada sape2 yg buka fb tu, tau r ckit pape cite psl beta nih..tp byk gak yg x tau..hohoho..tp nk update sume benda,x dan le nk b uat skrg nih..update mne yg sempat je le..

Lepas last menulis hr tu..haha..lawak gak bile pkir blk..gado dgn Hanis..gado besor wooo..ade le sbb die..gado nih ganas woo..pnye le gns smpaikn gado tu snggup gado dpn org rmai..x kesah lgsg walopon ade org kat sekeliling..org tgk ke ape..sure x kisah..yg penting, Hanis dpt lepaskn geram..beta ni sabor je le..setakat yg mampu le katakn..

Gado punye gado, smpai le x tahan..lepas tu ape lg..stop le dgn die..message die n mak die..ckp xnk kt die n x jd kwen dh..kt mak n abah beta pn ada ckp gak..sume sbb geram n mls nk lyn dgn perangai ganaz die..lepas tu, die ade r gak pujuk..semangat die ni..pujuk smpai sggup jln jauh ke Toronto nun..tp, mcm biase le..beta kn macho..dgn macho le beta x lyn n biorkn je die kt sna..x jmpa pn time die dtg hr tu..hahahaha..

Tp..Allah maha tahu..semua yg jadi sume die tahu..dgn kurnia n kasih die gak le ati beta ni lembut n cair..mgkin sbb Hanis dh doa n rayu n ngadu kt Allah byk kot..sbb tu le Allah bg gak ati beta ni lembut utk trima die blk..pdhal, dh pkir n plan nk cari len dh tu..dh de list n target dh pn wooo..lg cantik plak tu..hahahaha..tp,mmg untung Hanis r kot..beta lembut ati le akhirnye utk amik die..

So, mula le kisah percintaan diredhai keluarga kedua mempelai..mula dgn mak tanya ttg ‘ape cite beta n Hanis ni, jadi ke x?’..trus je dgn semacho beta n jawap..’set’..lepas tu le start..mak g risik Hanis..beta dh set siap2..nk amik 10 oct 2010..xnk time len..dorg pn ikot le..sbb pilih 10 oct 2010, kne le byr hntrn yg ada no tu gak..beta ikotkn je le..nk amik anak org le katakn..kalo x, mne le org tu nk bg plak nnt..haha..tp ntah cmne mak abah bincang, kne ada tunang plak..kalo ikotkn, xde nk tunang2 nih..tp de plak..so, set le tunang tu time besday beta..hoho..

Tunang tu dorg just mintak ckit je..7 dulang je..so dorg bls 9 dulang..tp mcm biase le..nama pn family Cikgu Chik..ckp nk bg 7, tp mst akn bg lebih nye..so, bile hr kejadian, mmg btl..9 dulang sumenye..9 bls 9..pelik..hahaha..yg penting, tema purple..sbb pe? sbb beta suke Hanis pkai purple..jgn jeles..hoho..

Pindah plak hal nk kwin..part ktorg (Cikgu Chik) sng je..sbb dh de pngalaman..sume siap..blah ppn je ssh ckit..sbb dorg ni 1st time buat mjlis..ank sulong tuuuu..tp, sume Hanis kne stlekn sndri..sbb mak ayh die kje..die plak bru je grad..so, byk le masa nk buat preparation..cume de mslh plak dgn tmpt..tarikh tu rmai org kwen olop..kne tempah dewan awal..buat kt Masjid Wilayah KL..berebut dgn org len, xdpt le nk amik tarikh tu..dpt 1 hr awl..kne le amik 9 Oct 2010..bleh r..yg pntg kwin kn..tp sbbkn x dpt 9 Oct 2010..mak n abah pon amik le tarikh 10 Oct tu utk umah Penchu..dpt gak le..hahaha..Skrg nih, dh lebih 1 bln dh ktorg jd suami istri..waaaaa….x rsa mcm dh kwen pn..sbb duk jauh..Hanis duk KL..sbb kje kt company buat buku..

Haaaaa..ni 1 lg update nih..Hanis kje kt Telaga Biru olop..best tuuu..byk buku best company tu kuarkn..MD CEO die Ust Zahazan wooo..aje le show! kalo nk beli buku, dpt murah woo..lh le beta beli Majalah Solusi dgn rege yg lebih murah..beta lh dpt buku lebih awl dari g kt kedai..kedai x kuar lg, beta dh dpt dh buku tu..wahahha..keje die tiap hr..smpai le Sabtu..Sabtu setengah hari..tp, kne keje pn, de tazkirah sbnrnye..bkn kje sgt pn sabtu tu..tiap hr plak dorg bg mkn free bile time lunch..hoho..safe duit olop..

Beta plak dh lebih 1 thn dh kje..dh confirm pn..dulu sblm cnfirm, rmai org perli psl cnfirm nih..ade le kisahnye..psl bos beta dgn org bwhn die..xyh le nk cite..x elok plak kn..gaji pn ade le nek ckit..tp x nek byk pn..nek ckit je..tp geram woo..bile pkir psl gaji x sma dgn geng2 dlm PETRONAS len..dorg gaji bnyk..kt UTP ckit.,.cis!! haha..

Hidup tu sume bjln tnpa kita tau akhir n masa dpn..Allah yg menentu..tidak terdaya kita utk menolak..hanya mampu menerima..persoalan yg biase manusia utarakn..nape Allah yg tetapkn? kalo Die tetapkn sume, bek xyh le die srh kita idup.,.jwpn utk sbb Allah idupkn manusia ni, Allah je tau..yg mampu beta jawab ialah..Allah tu berkuasa..Allah beri manusia segala macam bentuk kurnia kpd kita..sepatutnya kita bersyukur..sepatutnya kita membalas dgn standing dgn kurnia tu..tp, cuba pkir..ape le yg kita ada utk bls kt die..

Sebenarnya dlm idup ni, Allah dh bagi pilihan..bg kekuatan n kudrat kpd manusia..utk mereka ni usaha utk hidup mereka..mengusahakan segala macam perkara yang dikehendaki..apa yg dorg nk buat, buat le..dgn kuasa yg Allah bagi tu..tp kne ingt..Allah bg kekuatan sume tu ada syaratnya..yg akhirnya tpulang pd manusia tu utk buat kptsn n lakukan apa yg dorg nak..balasannya sume akan diberi bgantung pd tindakan mereka..

So? ape yg die srh je le yg mampu utk kita buat n bagi..disuruh solat..kita solat..disuruh amar maaruf kita buat..bukan byk..ckit saja..berbanding nikmat dan hadiah kurniaan dari Robbi..yang menggunung lautan..dari sekecil zarah..hingga sebesar cakerawala..maka beruntunglah mereka yang mensyukurinya..
Read On 0 comments

Pelik

11/27/2010 12:00:00 PM
Salam.

Aje le..bior btl..mcm bkn aku je

Tu je yg mampu beta ucapkan..dikala merenung kembali kepelikkan diri beta..pelik bkn sbb mkn kicap..pelik bkn kerna pakai baju compang..pelik juga bkn dek kerna mnjadi gile..tp sbb kelakuan diri yang lama x menulis n buka facebook..

Blog ni dh hmpir 10 bln x sentuh..fb pula lebih 1 bln x sentuh..SA ke nih? Mcm pelik gak..sbb..dulu org kenal beta ni sbg org yg x lekang dgn computer n IT..tiap hr mst buka fb..ms kat university, sggup pegi minum teh tarik n lepak kat food court smata2 nk lyn internet..maklum le..dulu xde duit nk pkai broad band nih..skrg nih dh kjebru le mampu ckit..

Dulu plak ms kt skola, jd pres MMU..ala..unit yg suke buat presentation multimedia tu..tiap bln de je flash yg kne buat..biase r..tiap program n perasmian kne buat flash..sbg gimik perasmian le kiranye..pengetua rasmikn je, ktorg pn play kn le flash tu..sggup woooo jaga malam sbb nk siapkn multimedia tu..nk dijadikn cite..smpai cikgu2 marah kesan dr turunnya keputusan exam (dan juga tido dlm kelas..hehehehe)..semangat yg membara sbb suke bab IT n alat2 elektronik nih..

Suke dgn gadjet2 nih..smpai dulu berangan nk amik kos robotik bile msuk university..pelik..amik akaun kt skola..lh plak berangan nk amik robotic kn?haha..nama pn berangan..xkira le smpai kayangan mane berangannye tu kn?hehehe..berangan tu pn sbb sbnrnye minat dgn engineering..tp sbb msuk skola baru lepas form 3, skola elite plak tu..tu yg kne msuk kelas sastera tu..sbb xdpt full a..kalo full a bru lh g msuk sains..geram je..tp nk buat cmne..ni le rezeki namanye..

Sbbkn ikot perjalanan rezeki ambil jurusan akaun ni le yg buatkn suke dgn akaun skrg nih..sbb pe?sbb gaji die tggi olop! Kalo nk harapkn gaji engineer n kos len, huh!..lgpn, bdk2 akaun nih sng nk dpt kje..sume company nk..so, peluang keje tu lbh baik le kalo nk bnding dgn kos len..

Syukur kne ada ke atas penentuan dlm perjalanan hidup..tiap suatu yg blaku tu sume ada sebab n musabab..sebab kejadian tu Allah yg letak..musabab atas kejadian atas Allah gak..kuasa Allah tu bergerak dlm alunan perjalanan hidup manusia sehari2..kasih n redha Allah pula menjelma bila mana manusia menerima sedayanya..baik buruk yang berlaku atas kejadian sesuatu atas kuasa Allah..manusia hanya mampu menyahut seruan..jika seruan yang disahut itu betul..maka sahutan itu akan Allah balas dengan kasih n redha..kesannya, sempurna akan dirasa..jika sahutan tu tidak tepat..maka cacatlah yang akan dirasa dan bkn kesempurnaan..hidup yang tenang mnjadi huruhara..senang mnjadi malang..kuat mnjadi lemah..gembira mnjadi duka..penuh berganti kosong..lantas meraba2lh keseorangan walau dlm keterangan cahaya pagi penuh bermatahari..mata yang mampu melihat mnjadi buta..telinga yang peka mendengar bertukar pekak kehitaman..

haha..

Panjang lebar plak..padahal, nk cite psl diri yg dh lama x menulis n x buka internet..hope lepas ni dpt le tulis pjg tiap hr..moga Allah permudah urusan hambaNya..yang lemah longlai terbengkalai hanya mampu menunggu Rahmat Ilahi menjelma jatuh menyembah bumi..
Read On 0 comments

Yayasan UTP

9/05/2010 03:04:00 PM
Yayasan UTP

Engineering the Future - Towards Excellence

Yayasan UTP, the fund generating engine to enhance the development of future leaders

video
Read On 0 comments

Reformasi Politik Malaysia!

6/07/2010 09:24:00 PM
Persidangan Dewan Rakyat hari ini (7 Jun 2010) sebulat suara meluluskan usul mengutuk serangan kejam oleh tentera rejim zionis Israel ke atas kapal misi Freedom Flontilla yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Usul mengandungi 15 ketetapan itu dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dan disokong Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pagi tadi.

Kejadian tragis ini mengajar Malaysia ‘secara langsung’ bahawa laknatullah zionis adalah golongan yang kejam dan jahat. Sanggup untuk melakukan apa sahaja bagi memastikan kehendak untuk menguasai keseluruhan semenanjung Palestin dimiliki yang seterusnya memungkinkan mereka mencapai misi merobohkan Masjid Al-Aqsa terlaksana.

Perjuangan memerdekakan semenanjung Palestin dan Gaza ini sebenarnya telah berlanjutan sekian lamanya sejak penubuhan Negara Haram Israel di dunia seawal tahun 70an lagi. Sedikit demi sedikit tanah di palestin ditakluki Israel dengan alasan yang tidak langsung munasabah.

Perjuangan ini sudah tentunya disertai salah sebuah parti terkemuka di Malaysia yang saban hari dan tahun membangkitkan tentang perlunya rakyat Malaysia bersama bangun membangkang kekejaman Israel di bumi Anbiya’ iaitu Parti Islam Semalaysia (PAS).

Misi ini diperjuangkan dengan pelbagai cara dan kudrat. Memorandum, siri himpunan aman, ceramah, motivasi, dan sebagainya dilakukan semata untuk menyampaikan informasi akan peri pentingnya nasib rakyat Gaza ini dibela. Usaha ini juga termasuk menghantar memorandum dan usul untuk mengadakan sidang khas Parlimen untuk isu Palestin ini dibahaskan.

Namun, setelah sekian lama dan banyak kejadian zalim Israel ini berlaku, akhirnya kita sebagai rakyat Malaysia bersyukur kerna satu usul membela nasib rakyat Palestin dan Gaza khususnya dikemukakan dan diluluskan dengan penuh sokongan di Parlimen.

Pelbagai ‘pro’ dan ‘contra’ yang boleh kita kaji akan kesan dari berlakunya penaklukan kejam zionis ke atas rombongan aktivis keamanan terutamanya ke atas kapal Mavi Marmara.

Positif:
1. Kesatuan dalam mencapai kata sepakat di dalam Parlimen yang menunjukkan kesatuan matlamat ‘keadilan’ yang dihendaki oleh semua rakyat Malaysia
2. Usul yang kukuh (dengan sokongan penuh Parlimen) terhadap Israel menekan kekejaman mereka
3. Memberi gambaran bahawa sebenarnya, Malaysia boleh bersatu walaupun berlainan pendapat dan fikiran. Apa yang diperlukan hanyalah pemimpin yang bermotivasi tinggi yang boleh menyatukan semua rakyat Malaysia
4. Perlunya Malaysia memutuskan terus apa sahaja hubungan dengan rejim zionis samada secara langsung mahupun tidak
5. Malaysia PASti boleh bersatu dengan berpandukan kepada misi keadilan yang dibawa Islam
6. Menunjukkan keadilan dan kebenaran Islam yang dibawa oleh PAS sebagai parti pembangkang tidak hanya tertumpu kepada membangkang sahaja
7. PAS membuktikan keihklasan parti tersebut untuk membawa Islam dan kebenaran di Malaysia
8. Usaha PAS dan sahabat-sahabat seperjuangan membawa keadilan dan Islam sebagai misi utama kehidupan mengorak langkah baru setapak lagi
9. Menongkah terus semua kutukan dan cercaan parti lawan yang sebelum ini mengkritik PAS sebagai sebuah parti yang hanya suka mengambil peluang sahaja

Negatif:
1. Munculnya pelbagai muka yang hanya menangguk di air keroh hadir di Parlimen yang sebelum ini mencerca himpunan aman yang PAS anjurkan bagi membela nasib Palestin
2. Persoalan keikhlasan pihak kerajaan menangani masalah Palestin dan membela rakyat Palestin ini yang hanya berlaku selepas peristiwa Mavi Marmara
3. Terbuktinya Perdana Menteri Malaysia kita tidak pernah mengambil tahu akan keluh kesah dan perit duka Palestin sebelum ini dengan bukti yang jelas ternyata di Parlimen (perkataan zionis disebut zainis, lambat memberi kenyataan media mengutuk tindakan kejam tersebut)
4. Sokongan langsung dan bongkak dari pihak barat terutama Amerika dan Britain terhadap Israel menambah kebencian manusia kepada mereka
5. Kenyataan kerajaan Israel mempertahankan tindakan tenteranya dibuat di media-media barat bagi menyokong tindakan mereka
6. Pembunuhan dan kekejaman Israel yang melimpah keluar dengan banyaknya dari hanya kepada rakyat Palestin sahaja kepada pihak luar selepas ini

Pendapat ini hanyalah sedikit akal yang datang dari pemikiran cetek seorang insan lemah di Bumi Wakafan Ilahi. Sebenarnya, banyak lagi yang mahu diisi di sini. Hanya mahu pembaca semua memikirkan akan pelbagai ‘pro’ dan ‘contra’ lanjut yang mungkin boleh semua unjurkan dibenak kotak pemiran kita. Moga hidayah Allah bersama orang yang bertaqwa. Amin..

By: el-mahdi86
Read On 0 comments

Usul - Kutukan Serangan Israel

6/07/2010 08:20:00 PM
Berikut ialah teks penuh usul yang dibentang oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di Dewan Rakyat hari ini (7 Jun 2010) bagi mengutuk serangan kejam tentera rejim Israel ke atas konvoi kapal Freedom Flotilla yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Bismillahirrahmanirrahim.
Tuan Yang di Pertua,

Pagi ini, dalam dewan yang mulia ini, di tapak istana demokrasi yang berkeramat, kita sama-sama berkumpul dengan satu tekad, satu matlamat dan satu suara tanpa dikekang batas agama, bangsa maupun haluan politik, untuk mengangkat satu isu penting yang bukan sahaja menyentuh hati rakyat Malaysia bahkan majoriti warga antarabangsa.

Dengan izin saya ingin mengungkapkan kata-kata Nelson Mandela yang cukup bermakna "Palestine is the greatest moral issue of our age".

Justeru, sebelum berbicara lebih lanjut, seelok-eloknya saya merentet kembali 4 peristiwa besar yang melibatkan salah laku kotor dan busuk oleh Rejim Zionis. Pertama, sebermula lebih 60 tahun yang lalu, rakyat Palestin terus-terusan dinafikan hak untuk menghirup udara kebebasan di tanah tumpah sendiri.

Seawal tragedi Naqbat tahun 1948, penduduk Palestin telah dihalau dari kampung halaman masing-masing secara kejam oleh Israel yang telah buat pertama kali ketika itu memperkenalkan terorisma sebagai kaedah untuk mencapai matlamat mereka.
Kedua, sekitar akhir tahun 60-an, selepas apa yang digelar peperangan enam hari, di atas tanah-tanah yang dirampas daripada bangsa Palestin, didirikan pula penempatan-penempatan haram tanpa rasa bersalah atau segan silu. Kemudiannya, peristiwa ketiga pada tahun 1982, tentu tidak dapat dilupakan yakni tragedi pembantaian ganas ke atas kanak-kanak, wanita dan mereka yang tidak berdosa di kem pelarian Shabra dan Shatila.

Keempatnya pula, saya yakin masih segar dalam ingatan ramai, akan serangan ketenteraan Rejim Zionis ke atas Wilayah Gaza sehingga mengakibatkan kehilangan nyawa rakyat awam Palestin, termasuk golongan wanita, kanak-kanak, bayi dan warga tua.

Apa yang jelas, tragedi-tragedi itu ternyata lukanya masih lagi bukan sahaja belum sembuh, bahkan kekal, kuning, bernanah di sanubari masyarakat dunia.
Kini, tampaknya kesan hirisan itu terus dilukai oleh satu lagi episod tidak berperikemanusiaan.

Peristiwa pembunuhan kejam 9 sukarelawan oleh komando Israel tanggal 31 Mei 2010 baru-baru ini pastinya telah menyimbah minyak ke atas api kemarahan masyarakat dunia yang kini marak menyala dan membakar perabung-perabung dada.

Jadinya, demi menyuarakan ketegasan negara tentang peristiwa berdarah yang telah terjadi, saya menyeru ahli-ahli yang berhormat sekalian, bersama sama saya, sepakat, seia sekata, sederap menyampaikan kepada seluruh dunia akan pendirian Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak berperikemanusiaan oleh Rejim Zionis ini.

Tuan Yang di Pertua,

Dengan ini saya mencadangkan mengikut Peraturan Mesyuarat 27 (3), Dewan ini mengambil ketetapan-ketetapan berikut:

BAHAWA, Tentera Rejim Zionis di bawah kerajaan pimpinan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, telah menyerang tanpa alasan dalam perairan antarabangsa, konvoi kapal Freedom Flotilla yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza pada 31 Mei 2010. Kejadian itu mengakibatkan banyak kematian dan kecederaan kepada ahli kumpulan konvoi bantuan kemanusiaan tersebut;

BAHAWA, serangan Rejim Zionis ke atas kapal misi bantuan kemanusiaan itu merupakan tindakan yang mencabuli undang-undang antarabangsa termasuk undang-undang hak asasi manusia, undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu;

BAHAWA, sentimen yang sama telah pun disampaikan melalui Kenyataan Bersama Menteri-menteri Luar Negeri ASEAN – Majlis Kerjasama Negara-negara Teluk (GCC) di Singapura pada 1 Jun 2010 yang menyuarakan kutukan keras terhadap tindakan Rejim Zionis Israel ini;

BAHAWA, rakyat Malaysia berpegang teguh kepada pendirian, tiada alasan bagi penggunaan kekerasan yang melampau ke atas kapal misi bantuan kepada rakyat Palestin di Gaza tersebut; dan

BAHAWA, rakyat Malaysia sangat kecewa dengan ketidakmampuan masyarakat antarabangsa, terutamanya Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk membuat bantahan keras terhadap tindakan ganas Rejim Zionis itu.

Dengan ini dewan mengambil ketetapan seperti berikut:

(1) Mengutuk sekeras-kerasnya serangan tentera Rejim Zionis di bawah kerajaan pimpinan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, ke atas kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza yang telah mengakibatkan kehilangan banyak nyawa dan kecederaan kepada orang awam;

(2) Merakamkan rasa kecewa tidak terhingga tindakan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di atas kenyataan yang begitu lemah terhadap serangan ganas Rejim Zionis ke atas kapal misi bantuan tersebut;

(3) Memutuskan untuk mendesak Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya mencela Israel dan bukannya semata-mata membuat kenyataan yang lemah;

(4) Memutuskan bagi Malaysia untuk bekerjasama dengan negara-negara Anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM), Liga Arab dan negara-negara sependapat untuk mendukung prinsip undang-undang antarabangsa termasuk undang-undang hak asasi manusia, undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan Piagam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dalam menangani krisis kemanusiaan di Gaza;

(5) Menggesa negara-negara sependapat untuk mengemukakan usul kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi merujuk situasi akibat serangan Tentera Rejim Zionis Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC);

(6) Menggesa negara-negara sependapat untuk mengemukakan usul kepada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi mendapatkan Advisory Opinion Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ);

(7) Memohon supaya negara Turki mempertimbangkan untuk mengambil tindakan di bawah peruntukan Statut Rome, Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC);

(8) Menyeru supaya satu siasatan bebas yang penuh dibuat terhadap serangan Tentera Rejim Zionis dan bukannya setakat siasatan yang tidak berpihak;

(9) Menyokong sepenuhnya desakan masyarakat antarabangsa, terutamanya Majlis Hak Asasi Manusia melalui Resolusi yang telah diterima pada 2 Jun 2010, supaya siasatan yang berakauntabiliti dan bebas sepenuhnya dibuat mengenai serangan ini;

(10) Menuntut Israel supaya tidak menghalang sebarang konvoi bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin, khususnya di Gaza, selaras dengan Resolusi 1860 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu;

(11) Mengalu-alukan tindakan negara Mesir membuka sempadan Rafah tanpa syarat bagi memastikan bantuan kemanusiaan dapat disalurkan tanpa sebarang halangan;

(12) Merayu kepada masyarakat antarabangsa supaya terus menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Wilayah Palestin di Gaza tanpa menghirau dan gentar kepada ancaman Rejim Zionis;

(13) Merakamkan penghargaan kepada negara-negara Jordan, Turki, Ireland, Filipina dan juga negara-negara lain yang terlibat dalam usaha-usaha membebaskan rakyat Malaysia yang telah ditahan oleh Rejim Zionis;

(14) Menyeru rakyat Palestin supaya bersatu dengan tujuan mempertahankan hak mutlak mereka bagi menubuhkan negara Palestin yang bebas, merdeka dan berdaulat;

dan

(15) Menzahirkan sokongan padu rakyat Malaysia kepada perjuangan rakyat Palestin ke arah pembentukan negara yang bebas, merdeka dan berdaulat.

Sehubungan itu, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Tuan Yang di Pertua kerana membenarkan Dewan yang mulia ini membahaskan isu serangan kejam oleh tentera Rejim Zionis Israel ke atas konvoi kapal Freedom Flotilla yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Tuan Yang di Pertua,

Malaysia, mengecam tindakan kejam tentera Rejim Zionis Israel di bawah kerajaan pimpinan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu yang telah bertindak menyerang konvoi bantuan kemanusiaan Freedom Flotilla di kawasan perairan antarabangsa pada 31 Mei 2010 yang lepas. Malaysia dengan ini mengutuk sekeras-kerasnya tindakan melampau dan biadab rejim zionis yang bukan sahaja melanggar norma-norma perundangan antarabangsa tetapi juga tata kelakuan bertamadun.

Serangan subuh oleh Tentera Rejim Zionis ini ternyata telah mencabul prinsip kebebasan perairan antarabangsa kerana faktanya tindakan ala kelanunan terhadap Freedom Flotilla ini dilakukan 65 kilometer dari pesisiran pantai Gaza iaitu di luar dari perairan wilayah Israel. Perbuatan durjana ini telah mengakibatkan kehilangan 9 nyawa dan puluhan kecederaan kepada mereka yang sedang menjalankan misi mulia membawa bantuan kemanusiaan kepada ribuan rakyat Gaza.

Tidak cukup dengan itu, anggota konvoi ini juga telah diculik dan diperlakukan seperti penjenayah. Mereka diikat berbelas jam tanpa diberi hak secara sewajarnya seperti makanan, minuman, bersolat dan keperluan ke bilik air. Bagi Malaysia, tiada sebarang alasan untuk mereka bertindak sedemikian terhadap misi yang merentas kepercayaan agama, sempadan bangsa dan fahaman politik.

Tuan Yang di Pertua,

Serangan tidak berperikemanusiaan ini telah memperlihatkan sekali lagi kepada masyarakat antarabangsa kekejaman tentera Rejim Zionis yang tidak menghormati kesucian nyawa manusia dan membelakangkan undang-undang antarabangsa. Mereka tanpa rasa bersalah menggunakan kekerasan semasa menawan kapal Mavi Marmara, kepunyaan Turki. Seperti dilaporkan, 9 orang yang terkorban itu telah ditembak dari jarak dekat dan apa yang lebih menyayat hati, ada yang ditembak dari arah belakang. Ini mempamerkan sikap pengecut yang tidak dapat dimaafkan.

Untuk makluman sidang Dewan yang mulia ini, semalam saya berpeluang mendengar sendiri daripada mulut 12 orang rakyat Malaysia yang terlibat akan detik-detik cemas dilalui mereka semasa serangan sedang berlangsung. Saya telah dimaklumkan bahawa mereka telah turut didera secara mental semasa dalam tahanan. Dalam hal ini, kerajaan berasa bangga walaupun Malaysia sederhana dari segi saiz namun terbukti kita tidak sekali-kali berjiwa kerdil bahkan memiliki semangat kental yang menggunung lagi membumbung di medan juang.

Sesungguhnya, kerajaan telah mengambil segala tindakan yang wajar dan perlu bagi memungkinkan kebebasan para sukarelawan negara termasuklah dengan menghantar YB. Dato’ Seri Anifah Aman, Menteri Luar ke Jordan. Tahniah kepada Kementerian Luar Negeri.

Lantaran itu, saya, bagi pihak kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia ingin menegaskan bahawa kumpulan 12 ini bukannya penjenayah mahupun penceroboh sebaliknya mereka adalah wira-wira Malaysia. Sesungguhnya keberanian kumpulan 12 ini yang sanggup menghadapi bahaya muncung senjata demi matlamat dan prinsip yang tulus murni akan suatu hari nanti tersepuh dengan tinta emas dalam susur galur sejarah negara. Hakikatnya, kita mengiktiraf mereka semua sebagai pejuang kebebasan sejati yang amat dibanggakan.

Tuan Yang di Pertua,

Kita tahu benar, sekiranya perbuatan yang sama dilakukan oleh negara lain, nescaya negara tersebut akan dikenakan pelbagai tindakan tegas oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Ini jelas membuktikan betapa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bersikap berat sebelah dalam melaksanakan amanah yang telah diberikan kepada mereka.

Sungguhpun begitu Malaysia mengalu-alukan tindakan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengadakan sidang tergempar pada 31 Mei yang lalu bagi membincangkan serangan tentera Rejim Zionis ke atas konvoi kapal yang membawa bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin di Gaza.

Nyatanya sejak enam dekad yang lalu Rejim Zionis telah terus-terusan menzalimi rakyat Palestin. Walaupun pelbagai Resolusi telah diluluskan oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tetapi semuanya tidak dihiraukan oleh Israel.

Perbuatan beraja di mata dan beraja di hati ini berlaku kerana samseng dunia Israel berasa mereka dilindungi satu-satunya kuasa besar dunia. Sehubungan dengan itu, Malaysia ingin mendesak Amerika Syarikat untuk tampil, tanpa sebarang dolak dalik menunaikan tanggungjawab moral dalam memastikan rejim tersebut mematuhi tata kelakuan negara bangsa yang bertanggungjawab dan bertamadun.

Ketahuilah bahawa, piawai moral dan etika sebuah negara bangsa tidak boleh berbeza dengan piawai yang dikenakan kepada individu. Tambahan lagi, kepentingan nasional sesebuah negara bangsa tidak boleh mengatasi piawai asas kemanusiaan hanya kerana mereka mempunyai kekuasaan.

Pegangan bahawa siapa kuat dialah kudrat sudah tidak boleh dipakai lagi. Dalam kata lain, tidak ada bezanya keganasan kumpulan dan individu berbanding keganasan yang dilakukan negara bangsa. Ia tetap keganasan yang perlu dipertanggungjawabkan serta diadili.

Tuan Yang di Pertua,

Jika kebenaran berpunca dari muncung senjata bukannya dari kebenaran undang-undang dan prinsip moral universal maka keamanan dunia akan sentiasa berada di hujung tanduk. Bukankah sejarah sudah cukup mengajar kita bahawa peperangan dunia pertama dan kedua yang mengorbankan nyawa bukan sedikit jumlahnya dan mengakibatkan kemusnahan yang bukan enteng adalah berpunca daripada kekuatan muncung senapang?

Dunia tidak boleh membenarkan rasisme yang berteraskan prinsip bahawa ada bangsa yang lebih mulia dari bangsa yang lain menjadi satu pegangan di dunia ini. Bukankah dunia telah membayar harga yang mahal untuk menewaskan Nazisme dan Fasisme.

Makanya, selagi sokongan Amerika Syarikat kepada rejim Zionis Israel bersifat menyeluruh bukannya bersyarat kepada pematuhan nilai-nilai kemanusiaan yang universal, selagi itulah keangkuhan rejim ini tidak akan ada kesudahannya.

Tuan Yang di Pertua,

Dalam pada Malaysia kecewa di atas kegagalan masyarakat antarabangsa mengambil tindakan keras sewajarnya terhadap Rejim Zionis, Malaysia akan tetap berusaha keras untuk memperjuangkan nasib rakyat Palestin yang sedang menderita. Perjuangan ini tidak akan tamat sehingga sebuah negara Palestin yang merdeka, berdaulat dan kendiri ekonomi dapat dibangunkan.

Saya sendiri baru-baru ini, telah menyuarakan komitmen serta pendirian Malaysia ini kepada Tuan Yang Terutama Presiden Negara Palestin, Mahmoud Abbas semasa lawatan beliau ke Malaysia.

Malaysia akan terus mendesak Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mencela tindakan ganas Israel dan supaya pemimpin-pemimpin Rejim Zionis yang bertanggungjawab dihadapkan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa. Malaysia juga akan menggesa negara-negara sependapat untuk mengemukakan usul kepada Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu bagi mendapatkan Advisory Opinion dari Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

Tuan Yang di Pertua

Malaysia juga akan mendesak supaya Rejim Israel membayar ganti rugi serta pampasan ke atas semua harta benda, bahan makanan, alat-alat binaan dan perubatan, termasuk kapal-kapal yang telah ditawan serta semua barangan persendirian ahli konvoi yang telah dirampas secara haram oleh tentera Rejim Zionis. Di samping itu Malaysia juga mendesak agar Israel membayar ganti rugi akibat dari kesan trauma secara psikologi, mental dan fizikal serta apa-apa pampasan yang difikirkan layak oleh Mahkamah Antarabangsa.

Malaysia juga berasa amat sedih dan sangat kesal dengan situasi kemanusiaan meruncing yang sedang berlaku di Gaza akibat kepungan Rejim Zionis. Sekatan dan kepungan kejam Rejim Zionis ini telah mengakibatkan kesukaran untuk mendapatkan bekalan makanan, perubatan, bahan mentah serta minyak bagi keperluan kehidupan harian masyarakat Palestin di Gaza.

Tuan Yang di Pertua,

Mutakhir, semalam perkembangan terbaru, kita mendapat berita tentang usaha-usaha Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menubuhkan suruhanjaya siasatan bebas berkaitan isu ini. Suka saya menyatakan, Malaysia menyokong sebarang cadangan untuk menubuhkan suruhanjaya penyiasatan antarabangsa yang bebas, adil dan berkecuali bagi menyiasat insiden yang telah berlaku. Malaysia tiada masalah malahan menyokong jika Sir Geoffrey Palmer, mantan Perdana Menteri New Zealand yang diamanahkan untuk mengetuai siasatan antarabangsa ini.

Tuan Yang di Pertua

Alhamdulillah, di atas segalanya, kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana rakyat Malaysia yang ditahan oleh Rejim Zionis, telah berjaya diselamatkan dan dibawa pulang ke tanah air. Kejayaan ini, tidak akan dapat dicapai tanpa bantuan dan pertolongan negara-negara sahabat.

Dalam hal ini, Malaysia ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Kerajaan Jordan, Turki, Ireland dan Filipina dan juga negara-negara lain yang bersedia menghulurkan bantuan dalam usaha membebaskan rakyat Malaysia yang telah ditahan oleh Rejim Zionis.

Begitulah, kita juga berbangga dengan semangat waja 6 lagi wira Malaysia yang berlayar dengan kapal Rachel Corrie kerana di celah-celah ketidaktentuan suasana, telah memilih untuk mara ke hadapan sekalipun mengetahui risiko yang bakal ditempuhi. Syukurlah, tiada sebarang perkara yang tidak diingini berlaku. Setakat hari ini, kita mendapat maklum bahawa usaha-usaha membawa mereka kembali sedang diatur dan disusun. Didoakan agar semuanya berada dalam keadaan selamat sehingga pulang ke Malaysia nanti.
Tuan Yang di Pertua,

Dunia terus menyaksikan pelbagai gelagat dan tindakan zalim yang telah dilakukan oleh Rejim Zionis Israel, termasuk insiden terbaru ini. Perlu saya gariskan, kezaliman seumpama ini akan berterusan dan mungkin tiada noktahnya sekiranya masyarakat dunia terus berpeluk tubuh, membisu dan berdiam diri.

Tindakan ini akan hanya membuatkan Rejim Zionis Israel terus bersikap angkuh, ghairah dan bermaharajalela melakukan keganasan tanpa had dan batasan sehingga rakyat Palestin kian terbelenggu mencari sinar kedamaian.

Harus juga dinyatakan kepada semua Ahli Yang Berhormat bahawa, tanggungjawab untuk menghentikan penindasan yang berlarutan di Palestin selama ini, adalah tanggungjawab kita bersama, perlu ditangani, di mana keamanan boleh dicapai sekiranya wujud keikhlasan.

Namun kita menyedari bahawa tidak semua orang Yahudi menyokong dan bersekongkol dengan Rejim Zionis Israel. Ramai orang Yahudi juga yang cintakan keamanan dan mahukan keadilan diberi kepada bangsa Palestin.

Jelaslah, situasi yang menimpa rakyat Palestin, khususnya di Gaza, bukan saja penindasan terhadap umat Islam, tetapi sesuatu yang melangkaui kepercayaan agama, melibatkan hak asasi, keadilan dan kemanusiaan. Bersama-samalah kita memanjatkan doa kepada Yang Maha Esa, agar bencana kemanusiaan yang menimpa rakyat Palestin ini, dapat dihentikan dengan serta-merta.

Tuan Yang di Pertua, saya mohon mencadangkan.

- BERNAMA
Read On 0 comments

~Mendepani Perjuangan~

5/15/2010 10:16:00 PM
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah; dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan untuk hari esok. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan” (Surah Al-Hasyr:18)



Ibnu Kathir menekankan penekanan konsep muhasabah samada dalam diri atau jemaah yang mengajak manusia menilai persediaan amalan soleh yang dilakukan sebelum bertemu Allah pada hari pengadilan. Dalam pada masa yang sama, ianya secara jelas menyebut supaya umat Islam menjadikan muhasabah itu sebagai teras untuk mereka memandang kehadapan dan meletakkan wawasan Islam sebagai matlamat perjuangan mereka.

Konteks tersirat tersurat ayat suci ini menjadi 'noktah bidayah' atau titik tolak kepada pemuda untuk maju kehadapan. Lalu dengan 'berimamkan' ayat ini, pemuda mengorak langkah menongkah arus menuju kehadapan. Bahkan bukan sahaja menuju, tetapi sebenarnya perlu lebih jauh terkehadapan lebih dari yang nyata dari semasa. Bersempena wajaran inilah memberi kesedaran peri pentingnya pemuda mengorak langkah mengambil intiatif terdahulu 'Mendepani Perjuangan' bergerak bersama pimpinan menyahut seruan khilafah amanah Ilahi.



'Mendepani Perjuangan' dihayati dengan menghadap dan berdepan dengan musuh untuk membawa wadah perjuangan jemaah. Tunjang jemaah iaitu pemuda perlu memiliki unsur dan sifat 'gagah' dan 'berani' membawa panji-panji perjuangan. Jangan hingga dibiar panji itu rebah menyembah tanah. Bersepadan dengan tenaga dan kekuatan yang dimiliki pemuda yang muda dan segar. Memudah pergerakan jemaah menuju satu arah. Sanggup berkorban apa sahaja.

'Mendepani Perjuangan' sama dengan kehadapan. Penting bagi pemuda melihat jauh melangkau kehadapan lebih dari yang lain. Meneliti dan menganalisis kemungkinan demi kemungkinan mendatang. Mendahului dan memimpin entiti-entiti lain dari sudut perancangan, pendekatan ataupun pelaksanaan. Lantas membawa jemaah ke arah yang lebih sempurna keadaannya tepat memenuhi kehendak rakyat jelata yang sebelum ini juga sebenarnya jemaah sudah kelihatan tepat menepati kehendak lantaran ketepatan pembawaan jemaah ini menuruti kehendak Pencipta.

"(Wahai ayah), ambillah dia (Musa) menjadi orang upahan (mengembala kambing), sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah" (Surah Al-Qasas: 26)



'Mendepani Perjuangan' bersamaan makna berpandang kehadapan. Misi dan visi perlu dibina. Kerna misi dan visi adalah tunjang utama suatu matlamat. Misi yang dibina perlu diintikan dengan unsur 'hadapan'. Bagaimanapun, pernah juga didengari akan terkadang perlu akan pemuda melihat kebelakang. Itulah, memandang kehadapan yang dimaksud kini bukan hanya memandang kehadapan. Tetapi perlu juga pemuda memandang kebelakang. Sesama mendang kebelakang, perlu juga memandang kebelakang. Sama penting melihat dan muhasabah keadaan dan sirah silam yang menyelubungi zaman. Menjadi pengajaran bagi umat masa hadapan.
Read On 0 comments

Cikgu Mariah

5/09/2010 10:53:00 PM
~Hjh Mariah Hj Paimin~

- Mak posing baik punye dlm Eye of London -




Wanita pujaan ku.. mnjadi nadi kekuatan hidupku membekalkan kasih sayang di bawah naungannya.. tarikh keramat 17 Julai 1946 menjadi saksi.. kelahiran seorang ibu penyayang yang bakal menanggung perit lelah mendidik mengasuh anak sehampir ramainya sebuah pasukan bola sepak.. lelaki demi lelaki anak yang dilahir menjadi saksi kekuatan teguh si ibu memberi kasihnya kepada mereka.. lantas teringat akan perumpamaan yang selalu Beta jadikan guraukan.. abah menjadi gol keeper.. anak lain menjadi pemain bola di tengah padang.. tidak ketinggalan Beta yang menjadi striker berbaju 9.. mak pula menyajikan sajian lazat dan minuman yang sedap untuk santapan sambil menyorak kuat memberi sokongan seperti 'pompom girl'.. keh keh keh..

Sebelum pernikahannya dengan Tuan Hj Khalid @ Chik bin Hj Mohd Idris @ Md Deris menjadi titik permulaan perngembaraan sebagai seorang ibu.. penat jerit yang ditanggung bukan hanya sebagai seorang ibu, tetapi juga sebagai anak yang paling tua dalam adik beradiknya.. menampung beban pengorbanan yang tinggi dalam hidupnya.. kehidupan penoreh getah di Bukit Gambir menukarkan peluh usaha kepada wang.. bersarungkan baju sekolah sesebelumnya bergerak ke sekolah menaiki bas.. membantu keluarga Hj Paimin menyara kehidupan seharian.. sehingga menjadi perbualan rakan dan cikgu sekolah kerna dek bau getah busuk yang melekat di bajunya..


- Jaga-jaga.. London Brige nk runtoh tuu -

Mengambil motivasi ibu bapanya yang sebagai guru.. beliau mengorak langkah meneruskan perjuangan bangsa mendidik anak muridnya dengan penuh dedikasi.. jutaan murid yang dididiknya kini menjadi pelbagai corak bentuk manusia melata di bumi bertuah.. bahkan anaknya sendiri juga tidak terlepas dari tangannya.. marah dan sayang diberi tanpa mengira bentuk dan latar belakang.. marah tetap marah.. pukul tetap pukul.. sebat tetap sebat.. cuma mungkin penampar sahaja yang tidak pernah diberi.. semata mendidik dengan sepenuh hati..

Penuh keluh kesah setiap hari beliau tidak boleh dibayang.. lalu terngiang difikiran ku..

“Dan Tuhan mu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-dua sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu maka janganlah engkau berkata kepada mereka sebarang perkataan kasar sekalipun seperti perkataan “ah” adalah tidak dibenarkan dan janganlah engkau menengking atau menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang baik dan mulia (bersopan santun)”


- Mak ckp 'sedangkan berjuta murid mampu ku tawan, inikan pula si Obama yang hitam' sambil tepon Umah Penchu.. -

Apalah salah si Ibu yang telah menjaga ku sehidup aku sehingga kini.. makan cukup.. didikan cukup.. sayang cukup.. pakaian tempat tinggal juga cukup.. apa lagi yang ku harap.. adilkah Beta jika meminta lagi akan sesuatu yang tidak mampu beliau usahakan.. adilkah juga jika Beta menolak sebarang permintaannya walaupun ianya besar dan sukar untuk Beta dapatkan.. jika dibandingkan dengan penuhnya mangkuk dan tadahan yang beliau isikan untuk Beta..


“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya ,ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung sehingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun. Dengan demikian bersyukurlah kepada ku dan kedua ibu bapamu dan ingatlah kepad Aku lah jua tempat dikembalikan untuk menerima balasan”

Sungguh jasamu Ibu tidak mampu ku balas.. hanya doa menjadi iringanku sepemergianmu ke 'Ujian Senantiasa Ada'.. sungguh juga Beta teringin untuk menemani mu ke sana.. namun apakan daya.. tidak diizin Tuhan.. jika tidak dengan gangguan dari tangan-tangan Syaitan yang menolak ku ke tepian.. menyingkirkan daku menemani mu di saat kau memerlukanku.. moga Tuhan bersama mu menjaga mu Ibu..


- Aje le ksian Noi xde dlm gambo ni -

Allahu.. Sungguh aku tidak mampu membalas jasa Mak.. Sungguh aku tidak berdaya kehilangan Mak.. Sungguh aku tidak boleh menandingi pengorbanan Mak.. Sungguh aku lemah tidak mampu.. Ku pohon kekuatan Mu Ilahi.. Berikanlah Mak kekuatan.. Ku pohon keampunan Mu Robbi.. Berikanlah Mak keampunan.. Ku pohon rahmat Mu Rahman.. Berikanlah Mak rahmat.. Ku pohon Kasih Mu Rahim.. Berikanlah Mak kasih Mu seperti mana kasihnya Mak akan daku dan keluarga ku.. Amin..



Terima Kasih Mak!
Read On 0 comments

Bayang-bayang Yang Putih

5/06/2010 09:16:00 PM
Bayang-bayang yang putih..

Jelas bahkan tahu seluruh alam ini bahwa bayang-bayang itu hitam warnanya.. hitam bukan kerna kotor.. bukan kerna diwarnakan.. bukan juga terkena air Sungai Kelang yang hitam dek dicemar kemajuan hidup manusia.. suatu yang dikejar semua insan di bandaraya metropolitan kotor penuh nafsu kehidupan.. hitam sudah tentulah kerna terlindung dek pancaran sinaran kepanasan subur matahari yang membuak-buak membakar batu dan api sesama mereka di seluruh pelusuk tubuhnya.. suatu yang berdiri bangun pasti menerima bayang-bayang dalam kehadiran mereka sewaktu mentari pagi hingga menjelang senja..



Ceteknya fikiran manusia.. sehingga ada yang memikirkan untuk memisahkan bayang-bayang dari diri.. maka diciptanya akan ceritera dongeng dengan segala kemungkinan menunjukkan kehebatan manusia berevolusi dari suatu yang tiada kepada ada yang ianya hanyalah mainan minda kotor semata.. mereka ini jauh tersungkur dari jalan sebenar menunjukkan suara hati mereka yang gelap tidak bercahaya membobrokkan lagi kedaifan hidup iman mereka.. sepertimana gelapnya malam tidak bercahayakan bulan dan bintang bahkan tercari-cari di dalam kesesatan.. seterusnya menyiksa diri mereka sehingga calar balar tubuh dek terkena dan terlanggar akan bucu, ranting, duri, ranjau dan bisa.. yang akhirnya menjatuhkan kekuatan diri meruntuhkan keyakinan.. menjadi manusia pengecut dan takot..

Itulah dia manusia yang takot.. takot kpd makhluk.. tidak lain tidak bukan makhluk itu adalah diri mereka sendiri.. bagi menghilangkan rasa takot, maka dicobanya akan segala kemungkinan.. menakutkan, menyusahkan dan menghalang orang lain melakukan kerja harian dengan tenang dan lenang.. segala kesenangan dirampas dan dihalang dari dimiliki rakyat lain.. menyekat masuk sempadan dan lautan.. diwujudkan visa.. dokumen kewajipan untuk melangkah masuk bumi sempadan.. menunjukkan seolah bumi ini miliknya.. dikenakan pula dengan pelbagai bayaran dan yuran.. yang sebenarnya bermatlamat keuntungan diri semata.. perlu pula ditemuramah.. seolah-olah dirinya sebagai majikan yang memberi pekerjaan.. tidak terkecuali juga akan perlu adanya dipatuhi akan syarat-syarat ketat dan merepek.. membuktikan kewibawaan dan kekuasaan diri yang wujud dari mimpi-mimpi malam..



Sebenarnya mereka takot.. takot akan diri mereka tercedera.. terhina dan terkutuk.. menunjuk macho dan ego.. mereka sangkakan mereka bertindak berani.. bertindak hebat.. sebenarnya mereka itu tidak berani.. tidak hebat.. bahkan takot akan bayang-bayang sendiri.. bayang yang wujud bukan kerna pancaran sinar sang mentari.. tetapi wujud ianya di dalam mimpi-mimpi mereka sepanjang hari.. bayang yang hitam legam tidak mampu dicerah putihkan oleh sesiapa pun tetapi Iman dan Taqwa.. punca kekuatan diri yang hanya dikurniakan oleh Pencipta makhluk yang Maha Mengetahui..

Iman dan Taqwa inilah bayang yang putih lagi memutih.. mampu mengubah alam ke satu situasi berbeza.. yang juga menjadi musuh kepada bayang hitam yang nyata sesatnya.. bahkan dibisik pula si bayang hitam kepada mereka supaya menjauhi dan menolak kehadiran si putih.. satu persatu agenda murka durjana menjelang terbit dari bumi mereka.. hati mereka bersiul supaya 'pasti akan mereka untuk hidup sejahtera dari berada di bawah naungan si putih yang puaka'..



Pena Beta mencari Taqwa dan Iman.. bukan mencari kemunafikan dan kekafiran.. menaip Beta semata menyata pendirian.. kerna melihatkan kesukaran mengembara.. mengembara mencari Iman dan Taqwa.. bahkan membenar frasa 'Ujian Senantiasa Ada'.. nah.. inilah ujian bermula.. ujian hadir bukan suka semata.. terkena hanya kepada yang mampu.. tidak tersentuh kepada yang tidak.. begitulah Adil dan Sempurnanya Kuasa Ilahi.. mengadili memberi tepat kepada si insani..
Read On 0 comments

Road to 'Ujian Senantiasa Ada'..

5/04/2010 09:46:00 PM
Ujian Senantiasa Ada..



'Setiap insan..pasti merasa saat perpisahan terakhir..dunia yang fana akan ditinggalkan..hanya amalan yang dibawa..'

Perjalanan khalifah di bumi wakafan hanyalah sebahagian dari blok kehidupan..dunia yang dipinjamkan menjadi saksi kebenaran akan kehadiran manusia di atasnya..memasyhurkan alam kehidupan makhluk lain..memakmurkan alam pentadbiran si lemah tidak berdaya tanpa bekerjasama..meniti nafas selagi ada dengan tangan-tangan Ilahi yang berkuasa..setiap hari memerlukan huluran bantuan dari makhlukNya..



Yang Maha Bijaksana memakmurkan alam dengan pelbagai kejadian dan hikmah..manusia yang melata berpusat-pusat..mentadbir manusia lain dengan amanah sebagai khalifah di dalam pusat masing-masing..ada yang maaruf..ada yang munkar..hanya menunggu hari tamat untuk mendapat balasan..si hitam, si kuning, si putih..si mancung, si bulat, si lonjong, si pendek..pelbagai warna dan bentuk kehidupan..lalu membentuk hati dengan sifat kepunyaan yang mendalam..sanggup berkorban mempertahan keutuhan rakyat sendiri..mencari kelebihan dunia berbanding jiwa lain yang boleh menimbulkan cemburu keramat..timbul kemudiannya budaya dan waqi' berbeda membezakan diri..mengasingkan dan membezakan puak diantara puak yang lain..tidak lain semua ini hanyalah memberi hikmah kehidupan mengenali satu sama lain..moga kehidupan manusia lebih baik dan sempurna selepas itu..

Dari timur ke barat..matahari berputar pada paksinya yang tersendiri..lalu bumi mengikut dengan kuasa graviti pada diri mengelilingi ketua si matahari..menjadikan si matahari seolah berjalan di langit dari timur ke barat..memberikan kepanasan hidup yang menyihatkan kepada seluruh insan..sedari timur sehingga barat..



Hidupnya insan berjauhan di timur dan di barat bukanlah untuk menyusahkan..bahkan punyai hikmah pengorbanan dan kelebihan kepada insan..hanya perlu dicari setiap insan sebagai pengalaman menambah keimanan..lalu nikmatlah hidup si insan dengan kekuatan dan kelebihan Iman..Iman bukanlah boleh diwarisi..Iman perlu dicari..mencari Iman bukan hanya pada yang sudah mempunyai Iman..tetapi juga boleh melalui si kafir belum punyai Iman..

Kekafiran di barat sudah tersebar tahu sekalian insan..bahkan tahu juga insan akan matlamat hidup mereka si kafir hanyalah menyebar kekafiran di bumi wakafan..menambah kemungkaran insan dan kemurkaan Maha Pemurah..memastikan matlamat tercapai walaupun menitiskan darah..inilah dia masalah di barat..perlu diselesaikan ia oleh Muslim..mengkaji, menganalisis, mencipta kemungkinan sebaran Islami kepada kehidupan insan di sana..



Nah..inilah dia..terbuka di depan mata..kemungkaran di barat jelas ternyata..tidak perlu suluhan api menyala..untuk Beta makhluk utusan..apakah perlu Beta lakukan..jelas dan mengerti Beta akan sedikit sumbangan pasti boleh memulakan suatu revolusi keimanan..namun, apakah ia yang sedikit itu..cari mencari Beta..akan kehidupan dan noktah bidayah..apakah yang boleh memberi impak besar kepada revolusi itu..dengan usaha yang sedikit dari Beta..untuk makhluk mendapat cahaya utama misi kehidupan bersulam hidayah..

Pinta Beta..moga segala pelusuk rakyat mendoakan Beta sejahtera dan beroleh tambah Iman di sana..negara yang kini memusuhi Islam dan Iman..lalu musuh juga kepada Maha Mencipta dan KekasihNya..sungguh doa kalian rakyat menjadi dinding kekuatan Beta di perantauan yang penuh dengan bahaya durjana..ku pohon juga akan rahmat dan kasih dari Maha Pengasih..moga Kau beri kuat kepada ku seperti mana Kau beri kuat kepada CintaMu suatu masa dahulu..Amin!
Read On 0 comments

'CanTik'

5/01/2010 05:36:00 PM
Cantik..


Paparan terindah di dunia buat manusia bergelar insan.. Mencari kenikmatan hidup dunia.. Bekalan Ilahi kepada musafir di dunia dalam mencari mardhotillah..

Pernah beta inginkan akan nikmat keindahan tidak terkira.. Menikmatinya memenuhi kehendak dan nafsu ciptaan Yang Maha Esa.. Dengan berbekalkan kenikmatan penglihatan, dapat beta lihat akan perbezaan antara cantik dan hodoh.. Sehingga manusia mudah biasanya terleka dengan memilih yang cantik dari yang hodoh melalui pandangan mata.. Memilihnya sudah pasti senang dengan berbantukan mata.. Tanpa mata, tiadalah terasa nikmat kehidupan melihat si cantik yang boleh menambat hati yang rapuh..


Cantik.. Pada rupa paras.. Pada kesenian ciptaan bangunan yang istimewa.. Pada ciptaan Ilahi yang mampu menjadikan.. Alam flora fauna.. Langit cakerawala dan alam semesta jauh dari pandangan.. Kehidupan pelbagai makhluk yang mampu dilihat atau tidak mampu dilihat..

Menjadi fitrah kejadian Insan sukakan suatu yang indah dan cantik.. Sanggup membuat apa sahaja bagi memiliki si cantik.. Melakukan apa sahaja untuk kelihatan cantik.. Yang pasti, cantik itu boleh membuatkan mereka lebih dari yang lain.. menambah keasyikan hidup dunia.. Menambah keegoan di dalam diri.. Menambah cemburu di dalam hati manusia lain.. Kekok rasanya melihat suatu yang hodoh dan burok.. Seboleh mahu menjauh dari mereka sejauh mungkin.. seolah juga mahu memastikan kewujudan mereka tiada di sisi..


Namun, terfikir di dalam benak ini. Adakah benar semua itu milikku? Adakah perlu semua itu di sampingku? Mahukah ia sentiasa berada di dalam genggamanku? Adakah sempurna hidupku ini sebenarnya jika cantik itu semua milikku? Adakah redha Ilahi bersamaku seperti bersamanya cantik digenggamanku? Adakah sinonim dan sehala matlamat hidupku jika bersamanya?

Doa beta.. 'Allahu.. Jadikanlah kami termasuk dalam golongan yang Kau redhai.. Tidak mampu kami hadapi cobaan Mu tanpa kekuatan Mu.. Sungguh Kau yang mampu menubah hidup kami.. Sungguh Kau sahaja yang memiliki segala ciptaan Mu.. Kaulah pemberi makan.. Kaulah pemberi sihat.. Kaulah pemberi segala.. Maka kupohon dengan kudrat Mu ilahi.. Berikan kami kekuatan menghadapi ujian dan dunia Mu..'
Read On 0 comments

Malaysia - Heart Attack!

12/06/2009 01:27:00 AM
“Malaysia is trapped in a low-value-added, low wage and low productivity structure. While Singapore and Korea’s nominal per capita GDP grew within the last three decades by 9 and 12 times, respectively, ours only by a factor of 4”.

“Our economy has been stagnating in the last decade. We have lost our competitive edge to remain as the leader of the pack in many sectors of the economy. Our private investment has been steadily in decline”.

“Our private investment is now half of what it was since the Asian crisis while both manufacturing and service sectors have become less capital intensive. For the period 2000 to 2007, our investment per value-added in percentage nominal terms in manufacturing dropped from 30.6% to 21.7% while the services sector, the decline is from 26.8% to 22.1%”.

Lest you think that those lines were the usual rhetoric of the Opposition Chief in the Malaysian Parliament or of the seasoned politician of Ipoh Utara or the younger breed of Pakatan MPs like PJ Utara, Machang or Kuala Selangor, may I say that you are wrong this time round. If you quickly change position to think that it was from the remorseful newly minted Finance Minister-cum-PM, you are wrong again.

These were abstracts of what is now dubbed as the “Earth-Shaking” speech of the YB Dato’ Seri Ahmad Husni Hanadzlah, Minister of Finance II Malaysia
on the occasion of the “National Economic Outlook Conference 2010-2011”
Tuesday, 1 December 2009, organized by the Malaysian Institute of Economic Research (MIER).

He immediately called for sweeping measures including an emphasis on meritocracy and ensuring all Malaysians are given “equal opportunity to participate in the economy”.

“We must also consider the gradual dismantling of our open-ended protection of specific sectors and industries, which has introduced a climate of complacency and artificial levels of supply”.”The long-term success of the nation’s economy must take precedence over the short term interests of a few protected groups.”

Husni has said it all. Yes, all the damning critiques of us, the Opposition (now read as Pakatan) and from the discerning and enlightened citizens of this nation have finally gotten across to the Power-that-be. Has it really? God knows.

As a law-maker, frankly, I am over the moon. I now await the opportunity to debate the real state of the economy in the August House. We have been screaming our throats out to get the PM and his entire Cabinet to admit the stark reality of economy. But for all our tireless efforts, what we got in return would be the usual religious sermon that our fundamentals are strong and we should be ‘out of the wood’ by next year.

Husni seems to be spot on, on many of his assertions of the malaise of our economy. Husni seems to be also reasonable on his prescriptions. Unlike his immediate boss in the Ministry of Finance, he chooses to be more down to earth in recognizing age-old diseases that have crippled our economy and stunted its growth. His assertion that the long-term success of the nation’s economy must take precedence over the short term interests of a few protected groups is very apt and speaks all. Well, almost.

But that’s only the tip of the iceberg in matters of etiology of the ailing economy. A lot more still needs dissecting. We beg the government not to be jumpy in matters of prescriptions – don’t put the cart before the horse. Let’s debate it in all fairness and objectivity.

In matters of defending the national interest, we are bipartisan. This is truly the defining criterion of a patriot. In the final analysis, we must always be the patriots that are ever ready to defend our country, even against our government or our own party. As Voltaire puts it, it’s dangerous to be right, when the government is wrong.

As refreshing and assuring as it may be, many may not be as willing to commend on Husni’s admission until they actually see the actions. Slogans without actions undermine trust. Reminders of such admissions were admittedly aplenty, as BN leaders have a unique penchant for that, especially in dire times. But the nation perhaps would like to give the second finance minister a chance until they are proven wrong again.

Pakatan MPs, acting as His Majesty’s Loyal Opposition and assuming it in good faith now request that the Executive provides the avenue of the August House to debate the motion of ‘What Ails the National Economy?’

The House must address, in all honesty and objectivity, of critical factors that have stagnated and stunted our growth. Despite being one of the richest resource per capita nation in the world, we now are lagging far behind our once-upon-a-time competitors. Most humiliating, we are now struggling to remain afloat competing for FDIs with countries like Myanmar, Vietnam and Indonesia.

Not only are we trapped in a low-value-added, low-wage and low-productivity structure, we are as well handicapped by affirmative policies that are grossly abused and rent-seeking activities of very well-connected few (aka cronies) that have caused huge leakages and hemorrhages in the economy. In short, it is a systemic rot!

Numerous other critical issues must be openly tabled and debated. Merely talking about leapfrogging into a high income economy would largely remain a rhetoric bordering mockery, if we continue to be ourselves baffled with our production of non-enterprising graduates that perpetuate the mismatch of industrial needs and graduates employability.

Turning our workforce into one that befits into a knowledge-led growth model and industries that are knowledge-intensive enterprises would be a challenging and daunting task. We have been talking about turning our economy into the knowledge-based New Economy more than a decade now but we are still stuck in our over-reliance on our income from our oil and gas revenue.

We are still very much an old economy heavily relying on our basic commodities. That may not be as bad if we could gear-up to a higher value-chain and a value-added commodity-based economy, but we simply aren’t.

Subsequently our economy has been stagnating in the last decade. We no longer become the attractive investment destination we once used to enjoy. We have lost our competitiveness in literally everything in the criteria judged as benchmarks. Not the least is the negative perception on our institutional framework failing in both integrity and competency, namely the judiciary and the executive.

The hallmark of the check and balance, namely the parliament is at best a suspect as it’s perceived as a rubber-stamp to endorse the wishes of the ruling elite, ruling with impunity. The ruling government invariably practices Democratic Authoritarianism. The on-going debate on the Oil Royalty payable to the state government of Kelantan is surely one that comes to mind. It smacks of Democratic Authoritarianism to the core. That’s ‘Rule of Law’ at its worst and ‘Law of the Rule’ at its Best.

Hence little wonder why we have lost our competitive edge to remain as the leaders of the many sectors of the economy. Our private investment has been steadily in decline. We are the least attractive destination in the Asean countries.

While others enjoy fund-inflow, we suffer fund-outflow, both from local and international investors. Needless to say of the pathetic brain-drain we are continuously subjected to, instead of the brain-gain of our immediate neighbour in enticing our best talents.

Will the Second Finance Minister has what it takes to put his commendable “Earth-Shaking Speech” to fruition. We want to see it tabled and debated in the parliament. As law-makers only that criterion counts. Time will tell.

Will it be another BN’s empty rhetoric? I honestly hope it’s not!

-Harakah-
Read On 0 comments

Impian Yang Digapai

11/22/2009 09:35:00 PM
-Menggapai Impian 2009-



Program mengenang kesayuan hidup anak yatim. Yang memerlukan kasih dan sayang dari IbuBapa yang lama meninggalkannya. Kisah Keperitan hidup si anak yatim memberikan motivasi kepada diri dan hati. Sehingga ada yang menitiskan air mata keinsafan melihatkan kesusahan dan kedaifan hidup tanpa beribu tanpa berbapa. Berbanding kehidupan penuh kegembiraan dikecapi manusia yang ibu bapanya hidup dengan berbekalkan kasih mereka.

Maka, dengan keperihatinan warga Universiti Teknologi PETRONAS (UTP), dengan rasa keinsafan dan kerendahan hati, menganjurkan Program Menggapai Impian 2009 pada 19 November 2009 bertempat di perkarangan Chancellor Complex UTP dilampukan keheningan petang yang sayup-sayup diterangi cahaya mentari senja. Melibatkan 4 rumah anak yatim dalam negeri Perak, setiap peserta (staff) dikenakan bayaran RM100 bagi setiap anak yatim yang ingin ditaja. Wang RM100 bukanlah apa jika ingin dibandingkan dengan hidup susah mereka. Bahkan, RM100 itu juga tidak lain hanya membantu memenuhi keperluan persekolahan mereka juga.

Beta pula, sebagai permulaan hanya mengambil seorang anak yatim. Diberi nama Saidatul Syuhadah Musa berumur 12 tahun yang juga baru sahaja melepasi UPSRnya dengan baik. Walaupun hanya mendapat keputusan yang sederhana (4A 1C 2D), Beta memahami bibit kesukaran yang dialaminya di dalam kehidupan sehari-hari. Menghadapi peperiksaan tanpa sokongan dan bekalan doa dari Ibu Bapa tercinta. Melangkah gagah meredah peperiksaaan dengan hati yang tiada siapa erti.



Beta sudah dari awal lagi memikirkan akan apakah hadiah bekalan diri yang Beta ingin berikan. Bekal nasihat dari memanda menteri di Level 4, Beta lalu mengarahkan agar mereka mendapatkan sehelai tudung biru. Belilah dari manapun bahagian jajahan takluk beta. Kerna, apa yang penting, beta mahukan dia gembira dan memahami perasaan sayu Beta terhadap mereka.

Program diraikan dengan ucapan dari Rector UTP, pemberian hadiah berupa kelengkapan persekolahan, jamuan dan diakhiri dengan persembahan dari beberapa rumah anak yatim yang terlibat. Kegembiraan jelas terukir dirautb wajah anak kecil itu terutama pabila menerima sebuah beg dipenuhi kelengkapan persekolahan mereka.



Akhirnya, pengajaran yang perlu dihayati bersama kita bahwa hidup anak yatim itu satu motivasi berharga untuk semua umat manusia. Menceritakan akan kisah hidup manusia ini hanyalah ujian dan sementara semata menjurus bahawa semua manusia adalah sama. Maka perlunya akan kehidupan yang tunduk dan patuh sebagai hamba kepada satu kuasa yang Maha Bijaksana. Kembali kepada kehidupan insani mencari keredhaan Ilahi matlamat abadi yang hanya boleh dicari sementara berada dimuka bumi.
Read On 0 comments

Al-Haj

11/18/2009 01:32:00 AM
Beta terpanggil menulis lagi..

Beta sedih mengenangkan keadaan seorang ulama negara yang terpaksa membatalkan haji semata-mata kisah 'rasuah'. Ketika isu kontroversi haji ditaja ini hangat diperkatakan, Beliau yang juga seorang Menteri Besar mengumumkan kesanggupan beliau untuk membatalkan niat untuk menunaikan salah satu Rukun Islam tersebut.

Kesedihan dan kepiluan di hati sudah beta tidak dapat simpulkan dengan tali biasa bahkan sanggup beta lepaskan dengan menyimpulkan tali berapi. Sungguh beta melaknat akan sesiapapun gerangan yang membuat onar di atas keputusan Tuan Guru Nik Abdul Aziz (TGNA) tersebut sehingga menyebabkan sebuah rukun besar yang memerlukan pengorbanan tinggi tersebut terpaksa dibatalkan. Sehingga beta ada mendoakan akan laknatlah kepada mereka yang terlibat di dalam mengetengahkan 'rasuah' tersebut semata-mata hasad dengki dan kehitaman hati. Bahkan termasuk juga kepada mereka yang redha akan pembatalan keputusan TNGA tersebut. Bahkan Nerakalah tempat yang sesuai akan kamu sekalian.

Lalu terdetik difikiran beta, "mengapa tidak ada orang yang sanggup menaja Najib dan isterinya mengerjakan haji. Najib memang berkemampuan menjalankan haji setiap tahun walaupun tidak ditaja oleh sesiapa. Begitu juga dengan Tuan Guru, kalau dia mahu berbuat demikian tetapi mengapa tiada orang yang sanggup menaja Najib tetapi sebaliknya pada Mursyidul Am PAS."

Sudah tentu beta tahu jawapannya. Kerna, Najib bukan alim dalam ilmu Islam. Ini terbukti dengan pelbagai tindakan dan pengucapan beliau yang banyak dan jauh tersimpang dari Islam sebenar yang kebanyakkannya digunakan untuk tujuan politik dan mencari publisiti murahan sedangkan Islam itu tinggi menggunung kehebatannya dan tidak boleh dipermainkan.

Lantaran itu, belum tuntu Najib dan isterinya akan dapat melakukan ibadah Haji dengan sempurna. Ini kerna selain dari kurangnya ilmu agama, Najib dan isteri juga tiada masa untuk belajar bab Haji ini dengan mendalam lantaran kesibukan hal dan kerja duniawi. Kesannya, Haji tersebut tidak sempurna bahkan perlu dikeluarkan sejumlah wang yang banyak untuk pembayaran dam dan denda Haji. penaja sudah tentu akan merasa wang ringgit akan terbazir begitu sahaja.


Seterusnya, dikuatiri juga oleh penaja (tentunya orang Umno) kiranya Najib dan isterinya menunaikan Haji tajaannya dan beroleh Haji Mabrur, najib akan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar di dalam pemerintahannya (amin, InsyaAllah). Ini akan menimbulkan kebimbangan di kalangan penyokong-penyokong tercinta Najib yang mengharapkan Islam tidak akan ditegakkan di bumi Malaysia yang tercinta ini.

Sebenarnya di dalam kehidupan seharian kini, memang ramai di kalangan individu yang menaja orang tertentu menunaikan haji tetapi tidaklah menjadi isu besar. hanya baru-baru ini sahaja nampaknya kes ini menjadi isu negara. Kerna apa? Kerna pihak munafiqin dan musuh-musuh Islam sudah buntu dengan modal yang ada di benak fikiran mereka lalu digunakan modal seperti ini untuk memastikan Jemaah Islam yang membawa panji-panji Islam dapat dijatuhkan.

Oleh itu, Beta menyarakan rakyat melata sekalian, marilah taja orang-orang kuat SPRM mengerjakan haji supaya mereka mendapat hidayah dan petunjuk Ilahi (insyaAllah).
Akhir sekali, Beta sekali lagi melaknat dan mendoakan mereka yang terlibat di dalam menimbulkan isu yang tidak sepatutnya timbul ini dan menjayakan pembatalan keputusan TNGA tersebut supaya dimasukkan ke api neraka.
Read On 0 comments

SPRM

11/18/2009 12:32:00 AM
BPR to SPRM...

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 16 Disember selepas ia didebatkan dan dilakukan pindaan terhadap beberapa fasal yang berkaitan. Rang undang-undang SPRM merupakan antara janji Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, untuk membawa pembaharuan terhadap pentadbiran kerajaan dan meningkatkan integriti badan pencegahan rasuah.

SPRM reaksi yang bercampur-campur memadangkan keterlibatannya sebelum ini sebagai satu badan yang memastikan kadar rasuah negara diturunkan tidak begitu memberansangkan. Namun, penaiktarafan yang dibuat ini perlu kerna ia dapat membantu dalam menangani gejala rasuah yang meruncing di dalam negara. Adalah diharapkan perlaksanaan rang undang-undang ini akan berjalan dengan lancar demi memastikan suruhanjaya ini diyakini oleh rakyat.

Penubuhan SPRM yang juga sebelum ini hanya merupakan sebuah badan bebas di bawah kerajaan pusat dengan nama Badan Pencegahan Rasuah (BPR) dilihat mampu meniktarafkan tanggapan buruk kepada badan tersebut memandangkan suruhanjaya tersebut dikendalikan oleh sebuah suruhanjaya lebih bebas yang tidak terikat kepada mana-mana pihak.

Terkini, satu laporan yang dikeluarkan oleh sebuah rancangan televisyen swasta, Buletin Awani, bahawa kadar rasuah negara (CPI) telah didapati meningkat sehingga menyebabkan kedudukan CPI negara telah menurun dari tangga 47 pada 2008 kepada 56 bagi tahun 2009. Kedudukan yang menjunam jatuh sehingga 9 tangga ke bawah ini dilihat membimbangkan dari tahun ke tahun memandangkan kadar rasuah negara semakin tahun semakin menurun. Kesemua ini berkemungkinan kesan dakwaan terpilih oleh SPRM ke atas sesebuah kes dan peningkatan kadar kes rasuah oleh penjawat awam dan ahli politik yang telah dibongkar dengan menggunungnya dalam negara pada tahun semasa.

Namun, temubual melalui telefon yang dikendalikan oleh rancangan berkenaan keatas seorang Panel Penasihat SPRM diperdengarkan dan mendapati panel berkenaan menyangkal dakwaan bahawa keputusan CPI tersebut adalah tepat. Panel berkenaan menyatakan keputusan tersebut tidak sebenarnya mencerminkan kadar rasuah di dalam negara kerna SPRM telah menjalankan tugas dengan jayanya dan menjalankan siasatan menyeluruh ke atas segala kes yang telah dikemukakan kepada mereka.

Bahkan tambahnya pula, SPRM juga akan mengadakan seminar integrasi kepada penjawat awam bagi meningkatkan kesedaran integriti di dalam agensi kerajaan. Seminar berkenaan juga adalah diharapkan dapat meningkatkan lagi integriti dan kejujuran penjawat awam di dalam menjalankan tugas.

Dalam keadaan lain pula, SPRM dilaporkan telah menahan seramai 605 orang kerana disyaki terbabit dengan pelbagai kesalahan jenayah rasuah sepanjang tahun lalu.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, berkata daripada jumlah itu, seramai 323 orang atau 54 peratus adalah orang awam dan kakitangan swasta manakala 282 orang atau 46 peratus terdiri daripada pegawai kerajaan.

"Ini jelas menunjukkan bahawa terdapat perubahan yang amat besar dari segi pengukuran tahap kesedaran penjawat awam berhubung kesalahan jenayah rasuah ini," katanya dalam ucapan pada seminar pencegahan rasuah dan pemantapan integriti perkhidmatan awam anjuran bersama SPRM dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Cawangan Negeri Sembilan.

Dalam erti kata lain, Ahmad Said berkata SPRM telah banyak menerima pelbagai aduan dan menjalankan siasatan ke atas orang awam dan pihak swasta yang terbabit rasuah khususnya kesalahan cubaan menyogok penjawat awam. Usaha kerajaan dan SPRM melaksanakan pelbagai program pendidikan pencegahan jenayah rasuah dan pengukuhan integriti sudah menampakkan kesan yang amat positif. Katanya, semakin ramai penjawat awam yang berani tampil melaporkan perbuatan penyogok mereka.

Apa yang ditagih disini adalah supaya kadar rasuah negara diusahakan agar dapat diturunkan. SPRM sebagai suruhanjaya yang menggunakan nama 'pencegahan' hendaklah merangka pelbagai cara dan aspek yang boleh diambil langkah dan tindakan supaya rasuah yang berlaku di dalam negara dapat ditangani. Langkah dan tindakan yang diambil perlulah melihat kepada cara untuk mencegah dan tidak tertumpu kepada mengesan pelakuan rasuah tersebut sahaja. Adalah perlu SPRM menjadi sebuah organisasi yang dinamik dan tidak tertumpu kepada cara lama sahaja untuk mencegah kemungkaran ini dari terus bermaharajalela.

Frasa dan kata ' mencegah lebih baik dari mengubat' dari Nabi yang Ummi perlulah dihalusi dengan mendalam supaya intipati dan perlakuan mencegah oleh SPRM lebih dilakukan dari 'mengubat'. Tidak disangkal akan keperluan seminar. Namun, kita memerlukan suatu program dan model yang lebih baik dari sekarang untuk memastikan bukan sekadar kadar tetapi juga jumlah rasuah yang berlaku dapat dihapuskan sekaligus.

Ambillah contoh tindakan yang diambil oleh sesebuah kerajaan yang ada di dunia seperti Arab Saudi bahkan sebuah negeri di dalam Malaysia sendiri iaitu Kelantan yang terbukti akan rekod bersihnya selama 19 tahun bersih daripada rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Bukan itu sahaja. Bagi memastikan pencegahan rasuah terjamin bahkan keterusannya (sustainability), perlu juga diambil langkah proaktif terhadap apa yang ada di dalam SPRM itu sendiri. Tindakan 'melahirkan semula' (reborn) SPRM oleh bekas Perdana Menteri sebelum ini sebenarnya ada membawa sedikit keabaikan kepada organisasi ini namun tidak dijalankan dengan sempurna. Ahli di dalam SPRM itu juga dilihat sebagai ahli yang buruk dari segi imej dan latarbelakang dan tidak bebas dari sebarang anasir-anasir 'jahat' sesebuah organisasi luar terutama pihak-pihak yang berada diatas.

Sumber: Buletin Awani, Berita Harian, HarakahDaily, pmr.penerangan.gov.my
Read On 0 comments

Hijrah

8/27/2009 06:03:00 AM
Hijrah, perpindahan, bertukar angin, bergerak..

Hijrahnya Rasul ke bumi Madinah. Membawa cahaya bulan yang terang. Hijrahnya Nabi membawa berkat. Wangi rahmatnya ke seluruh dunia. Membawa revolusi kenabian dan pengadaban. Merintasi sempadan laluan menjangkaui pemikiran.

Hijrah pertama umat Islam sudah tentu ramai yang mengetahui. Menjadi negara Islam pertama dunia dengan pendakwahan serta penganutan umat sehingga 2/3 dunia. Membawa kebenaran ayat-ayat Allah yang suci. Menusuk jiwa hati nurani manusia. Sehinggakan Umar terkesima jatuh pedang dan keegoannya mendengar kekuasaan ayat Tuhan Yang Maha Bercahaya. Menenggelamkan kehitaman jiwa yang keras seperti besi menukarkan ia kepada putih berseri lagi disaluti nur roh Ilahi.

Hijrah pula beta kepada satu tempat baru tidak pernah beta duduk. Bahkan tidak lagi beta ketahui akan keadaan dan alam di sana. Baik buruknya beta tawakal dan berserah sahaja kepada Yang Maha Mengatur segala. Perancangan sudah beta jalankan. Akan tetapi, perancangan Dia-lah yang lebih berkuasa. Berhijrah beta bagi menyebar khabar berita gembira menyampai dakwah kepada rakyat melata. Memohon rahmat Ilahi diberi. Merahmati kerajaan baru beta di sana seperti rahmatnya kerajaan Nabi di Madinah kota hijrah pertama.

Tronoh nama tempat yang bakal beta duduki. Bekal usaha rakyat yang mengusahakan sependudukan kerajaan beta. Bertambah lagilah kini penjajahan beta. Setelah baru menjajah Bukit Damansara sepurnama lamanya. Mungkin kali ini akan lebih lama dan sesuai. Berbanding dikelilingi riba' haram menyelubungi diri. Menguruskan hutang piutang manusia yang tidak sedar diri. Angkuh dan bongkak seolah-olah wang itu dipunyai. Tetapi sebenarnya wang itu yang menguasai diri. Sehari-hari membayar hutang berkali-kali. Ditambah bunga penyeri keharaman dan dosa di dalam diri. Semoga mereka mendapat hidayah dari Tuhan Yang Maha Menghakimi.

Atas doa dan tawakal kepada Yang Maha Memelihara. Memberikan keampunan dan rahmat kepada beta. Kini bertukar sudah pendudukan beta. Kepada satu kawasan yang baru. Diselubungi bergunung ilmu. Boleh beta menambah kearifan diri. Dari dhaif kepada alim. Dari leka kepada ingat. Untuk menyerikan alam yang semakin hari tidak bermaya menunggu masa kematian menjelang tiba. Hanya pohon beta kepada semua. Doakan beta semoga dipelihara hendaknya dari segala angkara buruk dan jahat. Memandangkan jalannya beta menempuh duri ranjau dan belukar memenuhi dunia. Amin..
Read On 0 comments

10 kerahmatan

8/27/2009 05:09:00 AM
Sesungguhnya.. Ramadhan itu ada 3 bahagian..

Ramadhan. Menjelang kini kedatanganmu dengan penuh barakah. Memberikan peluang kesucian kepada manusia hina. Menjauh diri dari api neraka.

'Awal mu rahmah, pertengahan mu keampunan, dan akhir mu dijauhi neraka'

Sering kali beta berfikir akan kehinaan diri. Dengan dosa menggunung yang menongkah laluan kehidupan. Menyukarkan diri untuk berdiri lantaran menahan keberatan dosa akibat kealpaan dan maksiat seharian. Terkadang merasa akan kebodohan diri dihadapan kerahmatan kasih sayang Ilahi. Yang Maha Menyara Hidup memberi kasihNya tanpa mengira. Rahmatnya kasih sayang Allah tidak terbatas membandingkan kepada kasih di dalam diri hamba.

Teringat akan tazkirah yang diberi kepada beta. Begitu beza pemberian kasih Allah antara hamba yang beriman dengan yang biasa. Umpama kasihnya seorang ayah kepada anaknya yang taat berbanding anak yang ingkar. Makan diberi makan. Pakai diberi pakai. Keadilan diberi seadilnya. Namun, kasih tidak begitu. Sudah tentu yang taat mendapat kasih mendalam dari ayah. Sukar untuk disama ratakan. Bahkan Muhammad sendiri tidak berdaya memberi adil kasih kepada isteri-isterinya.

Begitulah kasih dan cinta manusia. Lemah bahkan tidak bertenaga. Tidak boleh diberikan sama rata. Walau sama orang yang dicinta. Terkadang cinta menguasai jiwa. Menenggelamkan roh bagi mencari cinta dunia. Sanggup menggadai nyawa semata untuk dunia dan cinta. Meninggalkan akhirat yang kekal dan pasti. Melupakan janji Tuhan Yang Maha Menepati Janji. Sehingga timbul dibenak akal beta. Mengapa cinta tidak boleh disama rata? Dibahagi kepada dua seadilnya. Agar bahagia kehidupan manusia semua mendapat cinta dan kasih beta. Sehingga akhirnya beta berserah kepada ketentuan Yang Maha Mengetahui. Seperti berserahnya Nabi yang ummi.

Maka kini sampai sudah beta ke gerbang sebuah universiti. Universiti yang saban tahun ditemui. Tetapi, universiti ini bukan universiti biasa. Ia unik lagi dipenuhi hadiah menggunung menunggu untuk diambil pelajar yang tekun di dalamnya. Mempunyai 3 semester istimewa. 10 hari rahmat. 10 hari keampunan. Akhirnya ditamatkan dengan dijauhi alam seksaan yang lapar menunggu mangsanya yang ingkar perintah Yang Maha Menghitung.

Inilah masanya untuk beta memulakan langkah. Mencari rahmat kasih Ilahi. Berbekalkan ilmu dan sokongan. Beta mengorak tingkah menuju ke alam sufi mencari rahmat keredhaan Ilahi. 5 hari sudah berlalu. Tinggal lima lagi yang perlu dikejar. Sebelum rahmat meninggalkan yang leka dan alpa. Sesungguhnya perlu diambil iktibar. Masa mati sudah menggantikan masa baru. Perlulah beta berlari sekuatnya. Semoga rahmat mendekati.
Read On 0 comments

Aqsa

8/22/2009 01:16:00 AM
Yang manakah Masjidil Aqsa yang sebenar?



Tanggal 21 Ogos. Tarikh yang amat penting dalam bungkusan sejarah Islam. Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) lahir akibat insiden pada tarikh ini. Pada 21 Ogos 1969, seorang lelaki durjana Australia dengan nama Dennis Micheal Rohan telah membakar Masjidil Aqsa. Api menyala membesar membakar tembok dan mimbarnya (Mimbar Solahuddin). Seolah-olah seluruh masjid seakan hampir musnah ketika itu yang melihatkan ketidak hadiran bomba bagi membantu memadamkan kebakaran.

Lalu orang Yahudi ketika itu pun menjalankan pengadilan pura-pura terhadap Rohan. Yang menjadi persoalan dan kelucuan, Rohan mendakwa dia diutuskan Allah SWT untuk membakar masjid tersebut bersesuaian dengan berita dari kitab Zakaria. Lalu Yahudi dengan senang hati melepaskan Rohan dengan alasan dia gila dan tidak dipertanggungjawabkan atas kejadian tersebut. Tindakan penghinaan besar inilah yang menyebabkan negara Islam bangkit mempertahankan tempat suci tersebut.

Masjidil Aqsa terletak di Baitulmaqdis timur. Ia merupakan masjid terbesar dikawasan tersebut sehingga mampu memuatkan jemaah seramah 5,000 orang. Masjid ini ditadbir oleh pihak Waqf sejak pendudukan Israel pada 1967. Aqsa bermaksud 'masjid paling jauh'. Ia merupakan simbol keagungan Islam dengan sejarahnya yang agung melibatkan Nabi Muhammad sebagai utusan Allah menerima pengijazahan ibadah utama umat Islam iaitu Solat.

Perjalanan Isra' Mikraj tersebut mencatatkan pengembaraan Nabi berjumpa Allah dengan menaiki Bura' dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa sebelum diangkat kelangit bersama malaikat. Bangunan ini merupakan tapak suci ketiga umat Islam selepas Tanah Haram. Terdahulu, Masjidil Aqsa juga merupakan kiblat pertama Islam sebelum terjatuhnya perintah Allah untuk mengubah keblatnya kepada Masjidil Haram.

Sering kali ramai terkeliru dan tersalah arah akan bangunan sebenar masjid ini dengan sebuah masjid lain yang berdekatan dengannya iaitu Qubbah As-Sakhrah (Dome of Rock). Ini juga mungkin disebabkan daya tarikan kepada bangunan Qubbah tersebut yang unik dan cantik. Salah satu juga disebabkan agenda Yahudi yang berjaya memesongkan umat Islam di dalam mengenali bangunan masjid yang sebenar. Sering kali Zeonis dan Barat menyiarkan akan gambar Qubbah bagi diertikan sebagai Masjidil Aqsa (gambar dibawah).



Lokasi Qubbah tidak jauh sebenarnya dari lokasi sebenar Masjidil Aqsa. Qubbah juga dikenali sebagai Masjid Umar kerna dikatakan pernah menjadi tempat Saidina Umar Al-Khattab bersolat ketika tiba di Baitulmaqdis. Di dalam masjid ini tersimpannya sebuah batu besar yang terapung. Batu tersebut merupakan tempat berdirinya Nabi semasa ingin diangkat naik kelangit. Diriwayatkan bahawa di atas mukjizat dan kebesaran Nabi, batu tersebut ingin mengikut Nabi naik ke langit tetapi ditahan malaikat. Lalu terapunglah ia sehingga kini. Namun, di atas angkara jahat Yahudi, maka disimennya keliling batu dan ditinggikan kawasan tersebut bagi memadam kebenaran yang terlihat.



Read On 0 comments

9 Soalan Utk Arak

8/14/2009 10:29:00 PM
Di sini diajukan 9 persoalan yang perlu dijawab sebelum memberi komen terhadap isu arak di Selangor.

1. Bukankah rakyat yang ketagih arak di negara ini kerana umno yang membiarkan rakyat mabuk . Apabila rakyat mabuk maka mereka tidak peduli isu stadium runtuh, bagaimana pemimpin mereka boleh bina rumah RM24 juta, kematian Beng Hock, isu wakil rakyat Selangor (kerajaan sebelum ini) belanja RM27 juta dalam masa 50 hari, isu skandal PKFZ, isu siapa bunuh Antatuya.

2. Apa yang dibuat selama 52 tahun mereka memerintah di negara ini untuk membendung masalah arak di negeri-negeri yang mereka memerintah.

3. Kenapa Dato’ Ali Rustam tidak mengharamkan arak di Melaka. Kalau kita ke Melaka Raya bersepah kedai arak, kenapa Ali Rostam tidak ada niat untuk mengawal penjualan arak di negeri beliau.

4. Khairi Jamaludin jangan tunjuk beliau anti arak, kita kenal siapa kamu.

5. Bukankah mereka tidak memberi kerjasama pada program untuk mencegah maksiat dan gejala keruntuhan akhlak remaja. Ini dapat dilihat kes penangkapan penguatkuasa JAWI terhadap 100 orang belia di Kelab Zouk yang sedang melakukan perbuatan durjana dan mabuk. Walaupun ada pandangan yang menyokong tindakan JAWI di kalangan individu yang menjadi pemimpin Pemuda Umno seperti Ustaz Shamsul Najmi Shamsuddin dari Biro Agama Pemuda Umno. Malangnya tindakan yang beliau lakukan telah dibelasah oleh Dato’ Hishamuddin Hussain dan Khairi Jamaluddin Naib Ketua Pemuda Umno yang menganggap bahawa ini pandangan peribadi Shamsul Najmi. (Sunday Mail 27hb Feb 2005)

6. Kenapa pemimpin tersebut tidak mengarahkan supaya wang EPF dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera mengeluarkan pelaburan mereka di dalam syarikat arak. Isu ini lebih besar kerana membiarkan wang pekerja yang tidak berdosa di dalam kilang arak.

7. Kita tidak pernah dengar pemimpin Umno menyuarakan dalam persidangan umno supaya orang Islam tidak dibenarkan menjadi ahli lembaga syarikat arak.

8. Kita tidak pernah dengar Umno mencadangkan supaya orang Islam tidak dibenarkan bekerja di tempat menjual arak.

9. Kita tidak pernah mendengar Umno berhajat untuk mengawal arak di dalam penerbangan MAS, kerana ia adalah hak kerajaan.

Semoga kita bersama mendapat petunjuk darinya. InsyaAllah..
Read On 0 comments

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers