eL-MahDi
"The Rising Empire"

Bayang-bayang Yang Putih

Bayang-bayang yang putih..

Jelas bahkan tahu seluruh alam ini bahwa bayang-bayang itu hitam warnanya.. hitam bukan kerna kotor.. bukan kerna diwarnakan.. bukan juga terkena air Sungai Kelang yang hitam dek dicemar kemajuan hidup manusia.. suatu yang dikejar semua insan di bandaraya metropolitan kotor penuh nafsu kehidupan.. hitam sudah tentulah kerna terlindung dek pancaran sinaran kepanasan subur matahari yang membuak-buak membakar batu dan api sesama mereka di seluruh pelusuk tubuhnya.. suatu yang berdiri bangun pasti menerima bayang-bayang dalam kehadiran mereka sewaktu mentari pagi hingga menjelang senja..



Ceteknya fikiran manusia.. sehingga ada yang memikirkan untuk memisahkan bayang-bayang dari diri.. maka diciptanya akan ceritera dongeng dengan segala kemungkinan menunjukkan kehebatan manusia berevolusi dari suatu yang tiada kepada ada yang ianya hanyalah mainan minda kotor semata.. mereka ini jauh tersungkur dari jalan sebenar menunjukkan suara hati mereka yang gelap tidak bercahaya membobrokkan lagi kedaifan hidup iman mereka.. sepertimana gelapnya malam tidak bercahayakan bulan dan bintang bahkan tercari-cari di dalam kesesatan.. seterusnya menyiksa diri mereka sehingga calar balar tubuh dek terkena dan terlanggar akan bucu, ranting, duri, ranjau dan bisa.. yang akhirnya menjatuhkan kekuatan diri meruntuhkan keyakinan.. menjadi manusia pengecut dan takot..

Itulah dia manusia yang takot.. takot kpd makhluk.. tidak lain tidak bukan makhluk itu adalah diri mereka sendiri.. bagi menghilangkan rasa takot, maka dicobanya akan segala kemungkinan.. menakutkan, menyusahkan dan menghalang orang lain melakukan kerja harian dengan tenang dan lenang.. segala kesenangan dirampas dan dihalang dari dimiliki rakyat lain.. menyekat masuk sempadan dan lautan.. diwujudkan visa.. dokumen kewajipan untuk melangkah masuk bumi sempadan.. menunjukkan seolah bumi ini miliknya.. dikenakan pula dengan pelbagai bayaran dan yuran.. yang sebenarnya bermatlamat keuntungan diri semata.. perlu pula ditemuramah.. seolah-olah dirinya sebagai majikan yang memberi pekerjaan.. tidak terkecuali juga akan perlu adanya dipatuhi akan syarat-syarat ketat dan merepek.. membuktikan kewibawaan dan kekuasaan diri yang wujud dari mimpi-mimpi malam..



Sebenarnya mereka takot.. takot akan diri mereka tercedera.. terhina dan terkutuk.. menunjuk macho dan ego.. mereka sangkakan mereka bertindak berani.. bertindak hebat.. sebenarnya mereka itu tidak berani.. tidak hebat.. bahkan takot akan bayang-bayang sendiri.. bayang yang wujud bukan kerna pancaran sinar sang mentari.. tetapi wujud ianya di dalam mimpi-mimpi mereka sepanjang hari.. bayang yang hitam legam tidak mampu dicerah putihkan oleh sesiapa pun tetapi Iman dan Taqwa.. punca kekuatan diri yang hanya dikurniakan oleh Pencipta makhluk yang Maha Mengetahui..

Iman dan Taqwa inilah bayang yang putih lagi memutih.. mampu mengubah alam ke satu situasi berbeza.. yang juga menjadi musuh kepada bayang hitam yang nyata sesatnya.. bahkan dibisik pula si bayang hitam kepada mereka supaya menjauhi dan menolak kehadiran si putih.. satu persatu agenda murka durjana menjelang terbit dari bumi mereka.. hati mereka bersiul supaya 'pasti akan mereka untuk hidup sejahtera dari berada di bawah naungan si putih yang puaka'..



Pena Beta mencari Taqwa dan Iman.. bukan mencari kemunafikan dan kekafiran.. menaip Beta semata menyata pendirian.. kerna melihatkan kesukaran mengembara.. mengembara mencari Iman dan Taqwa.. bahkan membenar frasa 'Ujian Senantiasa Ada'.. nah.. inilah ujian bermula.. ujian hadir bukan suka semata.. terkena hanya kepada yang mampu.. tidak tersentuh kepada yang tidak.. begitulah Adil dan Sempurnanya Kuasa Ilahi.. mengadili memberi tepat kepada si insani..
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers