eL-MahDi
"The Rising Empire"

~Mendepani Perjuangan~

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah; dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan untuk hari esok. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan” (Surah Al-Hasyr:18)



Ibnu Kathir menekankan penekanan konsep muhasabah samada dalam diri atau jemaah yang mengajak manusia menilai persediaan amalan soleh yang dilakukan sebelum bertemu Allah pada hari pengadilan. Dalam pada masa yang sama, ianya secara jelas menyebut supaya umat Islam menjadikan muhasabah itu sebagai teras untuk mereka memandang kehadapan dan meletakkan wawasan Islam sebagai matlamat perjuangan mereka.

Konteks tersirat tersurat ayat suci ini menjadi 'noktah bidayah' atau titik tolak kepada pemuda untuk maju kehadapan. Lalu dengan 'berimamkan' ayat ini, pemuda mengorak langkah menongkah arus menuju kehadapan. Bahkan bukan sahaja menuju, tetapi sebenarnya perlu lebih jauh terkehadapan lebih dari yang nyata dari semasa. Bersempena wajaran inilah memberi kesedaran peri pentingnya pemuda mengorak langkah mengambil intiatif terdahulu 'Mendepani Perjuangan' bergerak bersama pimpinan menyahut seruan khilafah amanah Ilahi.



'Mendepani Perjuangan' dihayati dengan menghadap dan berdepan dengan musuh untuk membawa wadah perjuangan jemaah. Tunjang jemaah iaitu pemuda perlu memiliki unsur dan sifat 'gagah' dan 'berani' membawa panji-panji perjuangan. Jangan hingga dibiar panji itu rebah menyembah tanah. Bersepadan dengan tenaga dan kekuatan yang dimiliki pemuda yang muda dan segar. Memudah pergerakan jemaah menuju satu arah. Sanggup berkorban apa sahaja.

'Mendepani Perjuangan' sama dengan kehadapan. Penting bagi pemuda melihat jauh melangkau kehadapan lebih dari yang lain. Meneliti dan menganalisis kemungkinan demi kemungkinan mendatang. Mendahului dan memimpin entiti-entiti lain dari sudut perancangan, pendekatan ataupun pelaksanaan. Lantas membawa jemaah ke arah yang lebih sempurna keadaannya tepat memenuhi kehendak rakyat jelata yang sebelum ini juga sebenarnya jemaah sudah kelihatan tepat menepati kehendak lantaran ketepatan pembawaan jemaah ini menuruti kehendak Pencipta.

"(Wahai ayah), ambillah dia (Musa) menjadi orang upahan (mengembala kambing), sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah" (Surah Al-Qasas: 26)



'Mendepani Perjuangan' bersamaan makna berpandang kehadapan. Misi dan visi perlu dibina. Kerna misi dan visi adalah tunjang utama suatu matlamat. Misi yang dibina perlu diintikan dengan unsur 'hadapan'. Bagaimanapun, pernah juga didengari akan terkadang perlu akan pemuda melihat kebelakang. Itulah, memandang kehadapan yang dimaksud kini bukan hanya memandang kehadapan. Tetapi perlu juga pemuda memandang kebelakang. Sesama mendang kebelakang, perlu juga memandang kebelakang. Sama penting melihat dan muhasabah keadaan dan sirah silam yang menyelubungi zaman. Menjadi pengajaran bagi umat masa hadapan.
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers