eL-MahDi
"The Rising Empire"

10 kerahmatan

Sesungguhnya.. Ramadhan itu ada 3 bahagian..

Ramadhan. Menjelang kini kedatanganmu dengan penuh barakah. Memberikan peluang kesucian kepada manusia hina. Menjauh diri dari api neraka.

'Awal mu rahmah, pertengahan mu keampunan, dan akhir mu dijauhi neraka'

Sering kali beta berfikir akan kehinaan diri. Dengan dosa menggunung yang menongkah laluan kehidupan. Menyukarkan diri untuk berdiri lantaran menahan keberatan dosa akibat kealpaan dan maksiat seharian. Terkadang merasa akan kebodohan diri dihadapan kerahmatan kasih sayang Ilahi. Yang Maha Menyara Hidup memberi kasihNya tanpa mengira. Rahmatnya kasih sayang Allah tidak terbatas membandingkan kepada kasih di dalam diri hamba.

Teringat akan tazkirah yang diberi kepada beta. Begitu beza pemberian kasih Allah antara hamba yang beriman dengan yang biasa. Umpama kasihnya seorang ayah kepada anaknya yang taat berbanding anak yang ingkar. Makan diberi makan. Pakai diberi pakai. Keadilan diberi seadilnya. Namun, kasih tidak begitu. Sudah tentu yang taat mendapat kasih mendalam dari ayah. Sukar untuk disama ratakan. Bahkan Muhammad sendiri tidak berdaya memberi adil kasih kepada isteri-isterinya.

Begitulah kasih dan cinta manusia. Lemah bahkan tidak bertenaga. Tidak boleh diberikan sama rata. Walau sama orang yang dicinta. Terkadang cinta menguasai jiwa. Menenggelamkan roh bagi mencari cinta dunia. Sanggup menggadai nyawa semata untuk dunia dan cinta. Meninggalkan akhirat yang kekal dan pasti. Melupakan janji Tuhan Yang Maha Menepati Janji. Sehingga timbul dibenak akal beta. Mengapa cinta tidak boleh disama rata? Dibahagi kepada dua seadilnya. Agar bahagia kehidupan manusia semua mendapat cinta dan kasih beta. Sehingga akhirnya beta berserah kepada ketentuan Yang Maha Mengetahui. Seperti berserahnya Nabi yang ummi.

Maka kini sampai sudah beta ke gerbang sebuah universiti. Universiti yang saban tahun ditemui. Tetapi, universiti ini bukan universiti biasa. Ia unik lagi dipenuhi hadiah menggunung menunggu untuk diambil pelajar yang tekun di dalamnya. Mempunyai 3 semester istimewa. 10 hari rahmat. 10 hari keampunan. Akhirnya ditamatkan dengan dijauhi alam seksaan yang lapar menunggu mangsanya yang ingkar perintah Yang Maha Menghitung.

Inilah masanya untuk beta memulakan langkah. Mencari rahmat kasih Ilahi. Berbekalkan ilmu dan sokongan. Beta mengorak tingkah menuju ke alam sufi mencari rahmat keredhaan Ilahi. 5 hari sudah berlalu. Tinggal lima lagi yang perlu dikejar. Sebelum rahmat meninggalkan yang leka dan alpa. Sesungguhnya perlu diambil iktibar. Masa mati sudah menggantikan masa baru. Perlulah beta berlari sekuatnya. Semoga rahmat mendekati.
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers