eL-MahDi
"The Rising Empire"

"Tuan Penasihat..30%..."

Terngiang-ngiang di fikiran akan al kisah P.Ramli di kala melihat ketidak punya kuasaan diri membantah kenaikan harga tambang teksi..

Bak kata-kata di dalam Tiga Abdul..
"Jikalau rancangan ini berhasil, saya akan beri 20%!" ungkap si tamak Saddiq Sigaraga kepada penasihatnya di dalam mengutip kekayaan dunniawi dari si kaya yang kemudiannya dijual menjadi hamba.

Ungkapan dan kisah ini lebih kurang serupa kepada hadiah yang bakal diterima pemandu teksi di seluruh negara. Yang menjadi 'hamba'nya semestinya rakyat yang terpaksa menanggung kerugian. Bukankah elok sekiranya dikaji dengan lebih mendalam tentang sesuatu kenaikan tambang dan surcaj yang ingin kekenakan. Ada lebih baik diturunkan kos yang menimpa pemandu teksi seluruh negara dari meningkatkan tambang teksi di seluruh negara.

Caj tambang permulaan bagi perkhidmatan teksi yang ditambah daripada RM2 kepada RM3 terlalu mahal dan adakalanya tidak releven dengan jarak serta kualiti perkhidmatan yang diberikan. Naik sahaja, belum jalan lagi sudah kena bayar RM3. Melampau bukan? Sepatutnya bila naik sahaja, meter bermula dengan kosong hinggalah sampai ke destinasi baru tahu jumlah cajnya mengikut jarak dan masa.
Selain itu cadangan kenaikkan kadar bayaran bagi meter teksi daripada 10 sen untuk 45 saat kepada 13 sen untuk 27 saat dilihat sebagai satu idea yang gila. Nilai caj meningkat sebanyak 3 sen tetapi tempoh masa pengiraannya dikurangkan sebanyak 18 saat. Ini adalah satu perkara yang tidak boleh diterima, dan pastinya beta membantah cadangan ini kerana memberikan keuntungan yang melampau kepada pemandu teksi.

Walau jarang menaiki teksi. Namun, beta prihatin dan simpati melihatkan keadaan rakyat yang semakin hari semakin ditindas dengan pembangunan dan kerakusan si tamak kepada rakyat. Namun, bezanya kali ini, diwar-warkan di media bahawa si kaya yang akan dijual. Kerna, si miskin tidak naik 'motokar' (teksi) tetapi naik 'unta' (bas).

Akan tetapi, jika dilihat, dimanakah relevannya? Adakah si miskin tidak naik teksi dan hanya naik bas semata? Bagaimana pula jika tiada bas? Terutama di malam hari yang gelap gelita yang ketiadaan bas bahkan menimbulkan lagi persoalan baru siapakah yang ingin memandu bas dari pagi ke malam? Bak kata rakan beta yang selalu mancabar dengan kata-kata 'ada bran?'..

Akhirnya, kenaikkan harga barangan, tambang dan sebagainya perlu dilihat secara mendalam. Penyelesaian yang terbaik adalah dengan mengkaji dan menganalisis punca suatu masalah. Tentulah masalah teksi ini puncanya adalah kos yang membebankan pemandu teksi..
2 comments:

ari tu naik teksi drp sek 15 smp kkm kne rm 7


Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers