eL-MahDi
"The Rising Empire"

F1 - Keputusan Tidak Terjangka!

Walaupun saya tidak berkesempatan untuk menonton F1 hari ini, namun, saya tetap terkejut dengan keputusan yang dikeluarkan.

Jenson Button memenangi perlumbaan pembukaan Formula 1 di Australia, hari ini, seterusnya memberikan kemenangan pertama Brawn GP, yang membuat kemunculan sulungnya dalam siri perlumbaan itu!

Button mendahului dari awal sehingga tamat perlumbaan, menewaskan rakan sepasukannya, Rubens Barrichello dan pasukan Toyota yang dipandu Jarno Trulli, dengan perlumbaan itu ditamatkan dalam keadaan kereta keselamatan berada di dalam litar susulan kemalangan yang berlaku pada penghujung perlumbaan berkenaan.

Ia adalah pertama kali sejak 1977 satu-satu pasukan memenangi perlumbaan sulungnya.

Pemandu Red Bull, Sebastian Vettel dan Robert Kubica dari BMW masing-masing menduduki tempat kedua dan ketiga terbabit dalam kemalangan dengan hanya berbaki empat pusingan. Kejadian yang mengecewakan saya selaku peminat kumpulan F1 Sauber Petronas.

Di samping itu, saya sertakan keputusan keseluruhan bagi perlumbaan F1 yang telah berjalan pada hari ini di Litar Australia:
1. Jenson Button, 2. Rubbens Barrichell, 3. Lewis Hamilton, 4. Timo Glock, 5. Fernando Alonso, 6. Nico Rosberg, 7. SebastienBuemi, 8. Sebastien Bourdais, 9. Adrian Sutil, 10. Nick Heidfeld, 11. Giancarlo Fisichella, 12. Jarno Trulli, 13. Mark Webber, 14. Sebastian Vettel, 15, Robert Cubica, 16. Kimi Raikonen, (Ret) Felipe Massa, Nelsinho Piquet, Kazuki Nakajima, Heikki Kovalainen

Berikut pula adalah kedudukan mata bagi pelumba:
Jenson Button 10, Rubens Barrichello 8, Lewis Hamilton 6, Timo Glock 5, Fernando Alonso 4, Nico Rosberg 3, Sebastien Buemi 2, Sebastien Bourdais 1

Ini pula adalah kedudukan mata bagi pengeluar kereta:
Brawn-Mercedes 18, McLaren-Mercedes 6, Toyota 5, Renault 4, Williams-Toyota3, STR-Ferrari 3
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers