eL-MahDi
"The Rising Empire"

Cikgu Mariah

~Hjh Mariah Hj Paimin~

- Mak posing baik punye dlm Eye of London -




Wanita pujaan ku.. mnjadi nadi kekuatan hidupku membekalkan kasih sayang di bawah naungannya.. tarikh keramat 17 Julai 1946 menjadi saksi.. kelahiran seorang ibu penyayang yang bakal menanggung perit lelah mendidik mengasuh anak sehampir ramainya sebuah pasukan bola sepak.. lelaki demi lelaki anak yang dilahir menjadi saksi kekuatan teguh si ibu memberi kasihnya kepada mereka.. lantas teringat akan perumpamaan yang selalu Beta jadikan guraukan.. abah menjadi gol keeper.. anak lain menjadi pemain bola di tengah padang.. tidak ketinggalan Beta yang menjadi striker berbaju 9.. mak pula menyajikan sajian lazat dan minuman yang sedap untuk santapan sambil menyorak kuat memberi sokongan seperti 'pompom girl'.. keh keh keh..

Sebelum pernikahannya dengan Tuan Hj Khalid @ Chik bin Hj Mohd Idris @ Md Deris menjadi titik permulaan perngembaraan sebagai seorang ibu.. penat jerit yang ditanggung bukan hanya sebagai seorang ibu, tetapi juga sebagai anak yang paling tua dalam adik beradiknya.. menampung beban pengorbanan yang tinggi dalam hidupnya.. kehidupan penoreh getah di Bukit Gambir menukarkan peluh usaha kepada wang.. bersarungkan baju sekolah sesebelumnya bergerak ke sekolah menaiki bas.. membantu keluarga Hj Paimin menyara kehidupan seharian.. sehingga menjadi perbualan rakan dan cikgu sekolah kerna dek bau getah busuk yang melekat di bajunya..


- Jaga-jaga.. London Brige nk runtoh tuu -

Mengambil motivasi ibu bapanya yang sebagai guru.. beliau mengorak langkah meneruskan perjuangan bangsa mendidik anak muridnya dengan penuh dedikasi.. jutaan murid yang dididiknya kini menjadi pelbagai corak bentuk manusia melata di bumi bertuah.. bahkan anaknya sendiri juga tidak terlepas dari tangannya.. marah dan sayang diberi tanpa mengira bentuk dan latar belakang.. marah tetap marah.. pukul tetap pukul.. sebat tetap sebat.. cuma mungkin penampar sahaja yang tidak pernah diberi.. semata mendidik dengan sepenuh hati..

Penuh keluh kesah setiap hari beliau tidak boleh dibayang.. lalu terngiang difikiran ku..

“Dan Tuhan mu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-dua sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu maka janganlah engkau berkata kepada mereka sebarang perkataan kasar sekalipun seperti perkataan “ah” adalah tidak dibenarkan dan janganlah engkau menengking atau menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang baik dan mulia (bersopan santun)”


- Mak ckp 'sedangkan berjuta murid mampu ku tawan, inikan pula si Obama yang hitam' sambil tepon Umah Penchu.. -

Apalah salah si Ibu yang telah menjaga ku sehidup aku sehingga kini.. makan cukup.. didikan cukup.. sayang cukup.. pakaian tempat tinggal juga cukup.. apa lagi yang ku harap.. adilkah Beta jika meminta lagi akan sesuatu yang tidak mampu beliau usahakan.. adilkah juga jika Beta menolak sebarang permintaannya walaupun ianya besar dan sukar untuk Beta dapatkan.. jika dibandingkan dengan penuhnya mangkuk dan tadahan yang beliau isikan untuk Beta..


“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya ,ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung sehingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun. Dengan demikian bersyukurlah kepada ku dan kedua ibu bapamu dan ingatlah kepad Aku lah jua tempat dikembalikan untuk menerima balasan”

Sungguh jasamu Ibu tidak mampu ku balas.. hanya doa menjadi iringanku sepemergianmu ke 'Ujian Senantiasa Ada'.. sungguh juga Beta teringin untuk menemani mu ke sana.. namun apakan daya.. tidak diizin Tuhan.. jika tidak dengan gangguan dari tangan-tangan Syaitan yang menolak ku ke tepian.. menyingkirkan daku menemani mu di saat kau memerlukanku.. moga Tuhan bersama mu menjaga mu Ibu..


- Aje le ksian Noi xde dlm gambo ni -

Allahu.. Sungguh aku tidak mampu membalas jasa Mak.. Sungguh aku tidak berdaya kehilangan Mak.. Sungguh aku tidak boleh menandingi pengorbanan Mak.. Sungguh aku lemah tidak mampu.. Ku pohon kekuatan Mu Ilahi.. Berikanlah Mak kekuatan.. Ku pohon keampunan Mu Robbi.. Berikanlah Mak keampunan.. Ku pohon rahmat Mu Rahman.. Berikanlah Mak rahmat.. Ku pohon Kasih Mu Rahim.. Berikanlah Mak kasih Mu seperti mana kasihnya Mak akan daku dan keluarga ku.. Amin..



Terima Kasih Mak!
0 comments:

Post a Comment

..Wal Asr..

Haiya Ala Solah!

Asma' Allah

Premier League


Who's There?

Me! Itz all about me!!

My photo
Previously in UKM.. After that in CiMB.. Now in UTP.. After this will be Entreprenuer insyAllah..

Followers